Medan Claude Gorettas fina film Spetsknypplerskan visas på Svt undrar jag över varför just detta att arbeta med andra kvinnors hår är återkommande för bräckliga, sönderfallande kvinnor på film. Carole i Polanskis Repulsion gjorde det också. Janice i Family Life berättar för sin psykiater om uppgiften att sopa upp hårhögar från golvet. Filmer från 1960- och 70-talet, då den här typen av arbete kanske bara precis var både typiskt för lågutbildade arbetarklasskvinnor och tacksamma exempel på alienerad och alienerande kvinnlig serviceverksamhet.
Håret och naglarna: de delar av oss som fortsätter växa efter döden. Delar av oss men avskiljbara och alltid på väg bort från oss. I Coenbrödernas The Man Who Wasn't There börjar Billy Bob Thorntons melankoliske frisör plötsligt och bittert filosofera över sitt yrke: här står jag och klipper bort delar av människor, sedan sopar jag upp dem och slänger dem tillsammans med allt annat avfall. I Herta Müllers roman Redan då var räven jägare vet byns frisör när det är dags för en man att dö - "när det blir så mycket avklippt hår från en man att det fyller en hel säck, en stampad säck." Men där är håret mer levande i golvhögarna än vad det är på männens huvud - på grund av kackerlackorna som kryper runt.
tisdag, augusti 16, 2011
Håralienation
Upplagd av Charlotte W kl. 00:45
Etiketter: film, litteratur
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
"Håret och naglarna: de delar av oss som fortsätter växa efter döden."
Ja, det har man trott länge men nu vet vi ju att det bara är en
myt:-))
EL
Fan också. Det som är en så vacker tanke.
Apropå hår, så tänker jag alltid på Stellan Skarsgård som Cerdic i King Arthur. Now this is what I call hår:
http://hoopla.nu/films/ka/ka_3.jpg
Skicka en kommentar