fredag, oktober 03, 2008

Bladen från munnen

Nu kommer de grundliga ifrågasättanden av vår rådande ekonomistiska överideologi i finanskrisens spår som jag och andra med mig väntat på. Det är Johan Ehrenberg som har några kreativa idéer i Aftonbladet och Carl Tham (oväntat!) som gisslar sitt eget parti på DN Debatt. Ingen av dem har väl egentligen något nytt att komma med utan det är klassisk vänsterpolitik som ventileras. Men att det inte är nytt behöver förstås inte betyda att det är fel. Vad jag saknar hos båda är dock en internationell utblick - kan vi lösa den här typen av problematik idag med hjälp av en nationell "stark stat"?
Hur som helst välkomnar jag båda röster. Det har länge funnits ett tabu mot det slags tänkande som Tham ger prov på, bra om det bryts. Hoppas att Sahlin & co också vågar sig på lite radikalitet. Men också att vi inte glömmer att det faktiskt även funnits goda skäl att ifrågasätta den "starka staten" i vissa av dess skepnader. För att inte tala om våra väldigt starka skäl att ifrågasätta nationalstaten per se... Fan vad komplicerat allting är.

Läs också: Kulturbloggen
...........................
Bloggosfären från a till v: Anna Veeder har läst en intervju med Ehud Olmert, Anna-Lena tycker till om Nationaldemokraterna, Dina Iordanova skriver intressant om filmiska framställningar av "multietniska stadsmiljöer i marginalen" (och här kan man kanske anknyta till Hyneks understreckare om den s k beur-filmen från häromveckan), En dröjande blick tittar på actionhjältarnas namn, Isobel är utled på FRA-frågan (jag också!) men inser att hon måste skriva om den i alla fall (jag också...snart), Jonathan och SKMA-bloggen tipsar om ett par bra föreläsningar man kan se på sin dator, Kalle hypar norrmän, Löwenstein iakttar skejtare, Nittonde stolen känner doften av kolonialism, Nordic Dervisch läser Flamman, Opassande stretar heroiskt på, herr Swartz kollar in EU-parlamentarikerna, Vänstra stranden ser ett mittenträsk breda ut sig. (Puh!...nu var jag duktig.)

Inga kommentarer: