måndag, september 29, 2008

Vänstern och antisemitismen

Har en artikel uppe på Svt Opinion (där ligger en hel del intressanta texter - opinionssidan på nätet är helt klart bättre än dess "moderprogram" Svt Debatt).

Länkar i anslutning till texten:

Om Durbankonferensen 2001 kan man läsa i ett av Svenska kommittén mot antisemitisms nyhetsbrev - finns som pdf-fil HÄR. Via den här sidan, NGO Monitor, kan man klicka sig vidare till ytterligare vittnesmål om konferensen. Sakine Madon såg i Expressen nyligen en risk för att historien kan komma att upprepa sig i vår.

Den artikel i Svenskan jag länkar till finns HÄR, och de båda vänsterbloggare jag hänvisar till är Jinge och Svensson. Värd att notera är f ö också bloggen Dumheterna.

Rubriken på artikeln är inte satt av mig, och som vanligt när det gäller rubriker är den hårdragen. Men även om den är generaliserande tycker jag verkligen att vänstern är i stort sett blind på ena öga i sin antirasism. Samtidigt finns det förstås undantag, och här är några exempel på hur antisemitism faktiskt tagits upp av antirasistiska och/eller vänsterinriktade publikationer/skribenter (de flesta berör just exempel på antisemitism från vänsterhåll, dock):

Nick Cohen: "Anti-Semitism" (tack Ashna för tips!)
Rebecka Thor: "Men jag stödjer inte ockupationen", i eminenta tidskriften Slut nr 1 - finns som pdf-fil HÄR.
Andreas Malm: "Kväljande antisemitism" i Flamman, 21 dec 2006 (det finns många påpekanden man kan göra angående skribent och tonläge i den här artikeln, men intressant och läsvärd är den i alla fall).
Intervju med rabbi Shneur Kesselman i Nya Gringo. Man kan diskutera huruvida, som Jonathan tycker, intervjun förmedlar intrycket att "de antisemitiska utfallen ska förstås som provokationer och missriktad frustration över en utebliven fred i mellanöstern". Själv tycker jag mest det är positivt att Gringo överhuvudtaget tar upp att judar drabbas av antisemitiska utfall i Sverige idag.

Hm, sen finns förstås jag själv också, som ett exempel på en vänsterinriktad skribent som diskuterar antisemitismen av idag.
Jag har flera tidigare blogginlägg som berör detta, och jag inser att jag borde skapa etiketten "antisemitism", så att de enkelt blir sökbara här på bloggen. Ska ta mig an det när jag höststädar bloggen nu i veckan. Börjar med detta inlägg idag.

Inga kommentarer: