torsdag, september 18, 2008

Avvisningar

Migrationsverket vill tvångsutvisa regimkritiska Rana Karimzadeh till Iran. Samtidigt meddelar DN att regimen ökar repressionen mot kvinnorättskämpar. Karimzadeh är inte bara en sådan utan också aktiv i ett kommunistiskt parti - vilket automatiskt gör henne extremt utsatt i Iran.
Migrationsverket tycks inte riktigt fattat konsekvenserna av att Iran är en diktatur som förföljer meningsmotståndare. De resonerar som om det bara vore internationellt kända personer som "i tillräckligt hög grad" riskerar förföljelse. Men för varje känd person som förföljs i Iran finns ett större antal okända därbakom - som inte skyddas av en internationell opinion. Ändå har man mage att påstå att man "satt beviskraven lågt" i Karimzadehs fall. Agerandet är obegripligt naivt. Eller är det snarare extremt cyniskt? Det är onekligen svårt att avgöra vilket.
En snabbt växande namninsamling för att Karimzadeh ska få stanna finns HÄR.
Läs också: Lasse tycker, Grejen är den..., Ung och idealist, Kulturbloggen, Magnus Andersson.

Meanwhile, för någon timme sedan, blockerade demonstranter ingångarna till Migrationsverkets lokaler i Malmö.
"Demonstranterna visar plakat och banderoller där det står 'Stoppa deportationerna' och 'Deportation Board' (med Migrationsverkets logotyp). De spelar begravningsmusik och har satt upp vita träkors som symboliserar de som dör efter att ha blivit avvisade", meddelade Sydsvenskan.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Så länge dessa förbannade vidriga rasfrämlingar åker ut till vilket öde och pris som helst bör vi Vackra renrasiga Svenskar naturligtvis Jubla!!!!

HELL SEGER!!!!

Hälsar Gryggo

Charlotte W sa...

Jag gissar att du är ironisk, Gryggo.

Niklas sa...

Det iranska parlamentet förbereder dessutom en lag som ska ge obligatoriskt dödsstraff för avfällingar från den islamska tron. Många kristna f.d. muslimer riskerar alltså att avrättas, liksom bahai.

Charlotte W sa...

Det verkar ju helt horribelt (vilket understatement - men hur ska man egentligen överhuvudtaget kommentera sådant? Man blir stum, paff etc)

Anonym sa...

Tyvärr tror jag inte att Gryggo är ironisk. Det finns uppenbarligen ett antal människor som identifierar svenskhet med ett visst utseende, och som anser att alla som inte har detta utseeende borde göras till tvålar el. dyl. När detta har åstadkommits skulle det då vara SEGERN för samma utseendetyp som har funnits i 40.000 år (Cro-magnon) men utan fula varianter, och då blir vi alla lyckliga.

Charlotte W sa...

Hördu Stefan, är du den Stefan Hallgren som skriver artiklar på Newsmill?? Förlåt att jag byter ämne. Jag är väldigt nyfiken.

Anonym sa...

nej, jag är den med små bokstäver stavande stefan hallgren som brukar dyka upp på louise och blogge, jag är liberal men ofta kritisk mot nyliberalism-libertarianism, jag vet inte vad newsmill är, jag är inte någon känd Stefan Hallgren, och har ingen önskan att vara det heller.

Charlotte W sa...

Ja men det där vet jag ju Stefan (att du brukar dyka upp hos Louise & Blogge etc). Men när jag nu såg en annan skribent vid namn Stefan Hallgren så kunde jag ju inte låta bli att undra.

Anonym sa...

Jag förstår att frågan kan uppstå. Jag har sett att det finns flera Stefan Hallgren i tyckarsvängen, och jag har därför funderat på att börja stava stephan hallgren, eller kanske ta något nick, om jag kunde komma på något bra som inte redan är taget. Har du något bra förslag får du gärna delge det. :)

Charlotte W sa...

Hm... "Steffe" kanske? Eller "Estefano Hallegreno" om du föredrar det mer exotiska? Eller varför inte SIR stefan hallgren? Möjligheterna är obegränsade!

Anonym sa...

"Steffe" låter ju ganska cool, men jag har en känsla av att before you know it finns det minst 200 "Steffe" i tyckarsvängen. Det vore alltså att gå ur askan i elden. Övriga förslag faller på Ockhams razor (som är något som vi liberaler tror på), dvs de adderar för många bokstäver, helt enkelt. Den heliga Graal här är att hitta en bokstavskombination som är både unik, kort och bra i intryck.

Charlotte W sa...

"Stefgren"? De fyra första bokstäverna i Stefan + de fyra sista i Hallgren...Med såna sammanlänkningar kan man förstås variera i nästan det oändliga: "Fanhal", "Steren" etc etc...
Äh, jag ger upp....

Anonym sa...

Ja, du börjar ana svårigheten alltså. "Stefgren" låter ju som nån senildement sjukdom där man fastnar med huvudet i papperskorgen eller nånting. Jag trodde att du skulle ha något mer flashigt förslag från nån obskyr film att komma med (ja, den måste vara obskyr annars är det redan taget).

Charlotte W sa...

Äsch. Du får själv tänka ut nåt. :-)