tisdag, maj 27, 2008

Fair and balanced

Följande länk går till en artikel publicerad i en Kairobaserad engelskspråkig tidning:

http://weekly.ahram.org.eg/2003/627/focus.htm

I den talas om israelisk biologisk krigföring, och den används av signaturen "Olydig" som ett belägg för att landet Israel, eller rättare sagt de där sionisterna, förgiftar palestinskt dricksvatten. Läs artikeln noga. I den talas det också om Ben Gurions ondskefulla plan att utrota araber. Och, alltså, om hur judar/sionister/israeler systematiskt, som ett led i den sedan fyrtiotalet pågående krigföringen, spridit tyfus och malaria genom dricksvatten. Och om hur arabiska män satts i koncentrationsläger av judar 1948. Med mera.
Detta är alltså vad som godtas som bevis för Israels ondska av vissa antisionistiska debattörer.
Det är inte konstigt att debatten ser ut som den gör.

Ps. Jag har raderat den kommentar där "Olydig" infört länken. Men kommentaren finns kvar till den här postningen av Bulten i Bo.

Uppdatering: "Olydig" anser sig orättvist behandlad. Han menar inte alls att han menat att det skulle försiggå nån slags systematisk förgiftning av dricksvatten. Exakt vad han menar och på vad sätt den artikel jag länkar till ovan skulle visa på att det förnuftiga i den text av Lasse Wilhelmsson som jag tagit upp här, och som utan tvekan handlar om just systematiska vidriga judiska beteenden emanerande från den judiska religionen (i Wilhelmssons fantasi alltså), det kommer jag aldrig att bli klok på. Är han det själv? "Olydig" anger f ö även detta som ett bevis på att "Israel förgiftar vattenkällor". Hela Israel - eller den demoniska kraft som är "principen Israel"? - anser han alltså ligga bakom det som beskrivs. Men nej, fjärran vore det förstås "Olydig" att syssla med något som skulle kunna sägas likna kollektiv skuldbeläggning av judar.

Ännu en uppdatering: det pågår en helt vansinnig diskussion på Bulten i Bos blogg med anledning av hela den här sörjan. Alla som vill se glidningen in i demonologins värld in action anmodas ta en titt.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är imponerad! Varje morgon kommer ett nytt inlägg från dig. Jag hinner knappt med att läsa...

Onekligen intressant med debatten kring antisemitismen inom vänstern. Jag känner att jag nog måste ge mig in i den, men väntar ett tag till - tills det går att göra något slags samlat grepp (om dina inlägg, Anders Svenssons, m fl). Är inte så säker på att jag kan tillföra något, men det känns fel att sitta helt tyst. Bra att du tar upp det!

Charlotte W sa...

Jag är så glad att du uppskattar mig iallafall! (Skrev hon lite självmedlidsamt :))

Anonym sa...

Och Plan Dalet hör förstås också till mytbildningen?

Jonathan Leman sa...

Idén om en planlagd etnisk rensning som den Pappe skriver om saknar stöd:
http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_221443.svd

Lyssnade på Cecilia Uddéns intervju med Uri Avnery för någon vecka sedan:

Uri Avnery är själv en av dem som upplevt det de nya historikerna i Israel skriver om. 1948, kriget. fördrivningen, orsakerna till det palestinska flyktingproblemet
Vi genomförde etnisk rensning, säger Uri Avnery, men det gjorde den andra sidan också.

"Each side wanted to conquer as big a part the land as possible, but empty of the population of the other side. It must be said and it is generally forgotten. We conducted etnic cleansing, but the Arab side too. It was not one-sided, it was two-sided. In the territoruies that were conquered by the Arab side not a single Jew remained."

På de områden som erövrades av den arabiska sidan fanns inte en enda jude kvar, säger Uri Avnery. Och etnisk rensing var inget som någon uppfann. Det var en del av kriget.

Charlotte W sa...

Eh....om Plan Dalet kan man läsa här, t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Plan_Dalet

Den som anser sig ha bevis för planer på förintelse, koncentrationsläger, systematisk smittospridning etc kan ju anmäla sig som wikipediaredaktör & sätta in dessa uppgifter i artikeln. (Det vore intressant att se hur länge de får stå oemotsagda.)

Charlotte W sa...

Ja, ovanstående var riktat mot Jan E alltså.
Jonathan, tack för länken.

Anonym sa...

Jaså Jonathan, Pappés forskning om den etniska rensningen saknar stöd?
Du menar förstås bland sionister. Men det ligger å andra sidan i sakens natur, eller hur?
De har ju mest att vinna på att sanningen förtigs.

Ja Charlotte, på Wikipedia finns ju alltid sanningen ;-)

Här har vi ett uttalande av några hemska, oupplysta, alt. illasinnade förrädare:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1245733.svd
Hade de inte varit judar så kan man lätt räkna ut vilken stämpel de skulle få på denna blogg ;-)

Anonym sa...

Lägg till .svd efter länken så funkar den.

Charlotte W sa...

Länken funkar ändå.

Men på vilket sätt artikeln är relevant här, alltså som ett stöd till artikeln jag länkar till i min postning, det fattar jag inte.

Jag kan inte heller se den som ett "motbevis" till vad som sägs på wikipedia & i den artikel Jonathan länkar till.

Anonym sa...

"Jan E" är Jinge - men Jinge är för feg för att stå för sina åsikter. Charlotte, logga IP-numret så ser du att Jinge är Jan E.

Anonym sa...

Din bloggpost handlar om mytbildning om sionister. ”Plan Dalet”, dvs den planlagda etniska rensningen med bl a Ben Gurion som upphovsman, är en myt enligt sionister. Alltså högst relevant att nämna i sammanhanget.

Anonym sa...

Roliga vänner du har Charlotte, särskilt Simon :-D

Charlotte W sa...

Jag kan inte se att det skulle vara nåt särskilt löjligt med Simon.
Jag undviker det där med IP-adresskoll, jag gillar det inget vidare. Men gissar att jag snart får börja med det.

Jan E är inte heller nåt att skratta åt, precis. Men lite, ja pikant eller vad man ska kalla det, är att man blir "sionist" om man förhåller sig skeptisk till vad som av allt att döma är grov propaganda.
Jag antar dock att eftersom jag tycker att Israel har rätt att existera som judisk stat, helst sida vid sida med en palestinsk dylik, så är jag kanske sionist i vid mening. Kanske gör detta mig till rasistisk "Israelvän" (ett kodord för islamofobiska rasister hos såna som Jinge) för Jan E.

Anonym sa...

"kollektiv skuldbeläggning av judar."

Give me a break...

Ungefär lika trovärdigt som din syn på araber som kroniska lögnare vars ord inte kan tas på allvar i den stora propagandakampanjen mot Israel.

Anonym sa...

"kollektiv skuldbeläggning av judar."

det är ju precis sådant som wilhelmsson håller på med och du stödjer det.

du borde skämmas.

Anonym sa...

Hmm. Min förra kommentar "försvann" visst. Kanske ned i minneshålet. Jag klistrar väl in den en gång till då. Om det blir en dubbelpostning ber jag om ursäkt:


Nada Surf: Charlotte blev ganska tyst när hon faktiskt började läsa vad jag hela tiden har skrivit. Ge mig ett exempel där jag stöder Wilhelmson. Ett exakt citat vore trevligt. Att Charlotte har svårt att läsa innantill och istället väljer att hitta på saker om mig får stå för henne. Det är säkert en bekväm debatteknik, men intellektuellt hederlig är den knappast.

Ta nu och läs vad jag faktiskt har skrivit. Du blir nog tvungen att göra det på andras sidor, eftersom Charlotte Ahlmark frenetiskt raderar kommentarer från personer som inte delar hennes åsikter, vilket jag antar är att stå upp för de "frihetliga idealen".

Just kollektiviseringen av judar finns det inga som är så bra på som Israelvännerna, som medvetet blandar bort korten när kritik riktas mot staten Israel. Anledningen till detta är väldigt enkel. En kollektivisering av judar är absolut nödvändigt i försvaret av staten Israel, men när legitim kritik av staten Israels politik framförs, då anklagas det omedelbart för att vara antisemitism och ett angrepp på judar som grupp, och då är plötsligt en kollektivisering av judar det absolut värsta som finns. Hur vill du ha det?

Charlotte W sa...

Jag publicerar din kommentar den här gången eftersom jag inser att du ändå kommer att tjata och tjata och tjata tills jag gör det annars. Men jag kan säga dig redan nu att inga fler kommentarer av dig överhuvudtaget kommer att släppas igenom. Frihetliga ideal innebär inte nödvändigtvis att man värderar andras frihet att förolämpa en (& uttrycka vidriga åsikter på ens egen blogg) högre än andras frihet att förolämpa (& uttrycka vidriga åsikter på min blogg).
Men det är bra att du uppmanar Nada surf & andra att titta igenom hela "diskussionen" - för då ser de förmodligen något helt annat än vad du tror att de kommer att se.

Charlotte W sa...

Nu blev det fel. "...högre än min frihet att slippa bli förolämpad och att kunna välja bort kommentarer som uttrycker vidriga åsikter på min egen blogg" skulle det förstås stå.

Charlotte W sa...

...för övrigt gissar jag iofs att Nada surf faktiskt redan har sett vad du tidigare skrivit Olydig. Jag länkar ju i postningen, liksom....