måndag, maj 12, 2008

Folk är snuskiga

Det är ett sätt att tolka det faktum att den senaste i min tvångsneurotiska rad av små opinionsundersökningar här på bloggen slog rekord - hela 83 pers svarade glatt på frågan om vad de helst kallar sina könsorgan för!
Och vann gjorde naturligtvis alternativen "fittan" respektive "kuken" (21 av 38 kvinnor respektive 22 av 45 män). Att fler män än kvinnor svarade kan tolkas som att män är snuskigare än kvinnor. Eller mindre hämmade, har en bekvämare relation till sina könsorgan. Eller att jag har fler manliga läsare än kvinnliga. Eller att fler män än kvinnor överhuvudtaget rör sig inom den del av bloggosfären som inte är modeinriktad?
Jag vet, nu anlägger jag ett oerhört naivt perspektiv - nu utgår jag från att ingen man har låtsats vara kvinna och vice versa. Och att ingen liksom för skojs skull har valt alternativet "plåtniklas" utan verkligen anser detta vara det bästa ordet för vad han har mellan benen. Jag tolkar resultatet både godtroget och med största allvar. Jag generaliserar hejvilt och låtsats att de som besöker min blogg är, förutom möjligen åldersmässigt och könsfördelningsmässigt dårå, fullt representativa för folk i största allmänhet. Och då finner jag en intressant skillnad mellan de manliga och de kvinnliga svaren. Nära en tredjedel av männen har valt alternativet "snoppen", medan bara en kvinna valt "snippan". För kvinnor dominerar det (åtminstone för min generation) mer snuskigt laddade "fittan" mycket tydligare än vad det motsvarande alternativet "kuken" gör för män. Åtta kvinnor valde den mer tekniska termen "slidan", medan hälften så många män valde det motsvarande "penisen". Antingen har "snippan" helt enkelt inte växt in i språket än eller så uppfattar kvinnorna det ordet som endast reserverat för barn. Att män gillar ordet "snoppen" i högre utsträckning kan handla om att de helt enkelt vant sig vid det ordet och använt det sedan barnsben eller så är männen helt enkelt barnsligare än kvinnorna. De kvinnor som svarat kan också helt enkelt vara snuskigare än männen.
Eller så är det så att ordet "fittan" är betydligt mer neutralt för yngre kvinnor än vad det är för kvinnor i min ålder och äldre - och att det till övervägande delen är yngre kvinnor som läser den här bloggen.
Bloggaren Pia skrev i en kommentar till mitt föregående inlägg: "Månne småbarn kan gå omkring och prata om sin fitta om sisådär 10-15 år? Vore inte alls så dåligt tycker jag." Jag är böjd att hålla med.
Glädjande nog var de direkt negativt präglade termerna impopulära. Varken någon kvinna eller någon man valde alternativet "det onämnbara". Dock kan man notera att två kvinnor valde ordet "äcklet", och om man lägger ihop dem med de tre som valde "träskmonstret" för att sedan jämföra med den ensamme man som valde "äcklet" kanske man har ytterligare en indikation på att kvinnor inte riktigt är lika bekväma med vad de har mellan benen som män är?
Såvida inte "träskmonstret" används kärvänligt då alltså.

8 kommentarer:

Unknown sa...

De där orden (kuken och fittan) är gamla ord, som överlever därför att så många känner att det är så de där organen heter. Ordet "fitta" känns för mig lite missbrukat, som svordom. Etymologin är osäker, men jag har hört att man tror att det ursprungligen betytt "fuktig strandäng" och det låter ju rätt så fint.

Charlotte W sa...

Ja ord laddas ju om ibland. Jag tror som sagt att "fitta" redan har laddats om för många yngre kvinnor, inte framstår som lika "fult".
Men jag kan ju inte påstå att jag med säkerhet vet att så är fallet.

Anonym sa...

Du hade ju ingen kategori "none of the above"; du gav inte heller friheten att komma med egen benämning, så jag kunde inte ärligt rösta. :)

A-K Roth

Charlotte W sa...

Sorry A-K! :-)

Sara Ödmark sa...

Träskmonstret! Haha!
I övrigt tycker jag snoppen och snippan är bra ord, förutom att snippan låter lite för sött, för barnsligt. Vilket förstås kan bero på att snopp är mer inarbetat och inte bara används inför barn, som snippa mest gör. Snippa behöver lite mer tid på sig helt enkelt.

Charlotte W sa...

Jag tycker också snippa är ett fint ord. Vi får väl se om det sätter sig efter hand. Samtidigt tycker jag det är bra att yngre kvinnor mer obehindrat kan tala om sin fitta. Att de är mer bekväma både med ordet och organet, liksom (i alla fall så vill jag gärna tro att så är fallet).

Anonym sa...

Jag tycker man skall kalla könsorganen vid deras rätta namn, dock behöver de inte nämnas jämt och ständigt !

Charlotte W sa...

Men vilka ÄR de rätta namnen då? Och var går gränsen för hur ofta man ska få nämna dem?