onsdag, april 23, 2008

Alla dessa brödrapar

Bröderna Dardenne.
Bröderna Coen.
Bröderna Hughes.
Bröderna Wachowski.
Var finns systraparen?
Eller bror-systerparen (och jag menar nu inom filmens värld alltså, inte musikens för visst finns The Knife och Carpenters osv)?
Finns de där nånstans utan att jag ser dem?

Uppdatering: Mattias på En dröjande blick har uppmärksammat mig på systraparet Nadia Conners och Leila Conners Petersen, som tillsammans är ansvariga för miljödokumentären The 11th Hour (2007). Tack, Mattias!
---------------
Dagens Agenda 2010+: Ilona om mat och kön, Heiti om frustration, Subversio om regeringens orwellska kvalitet.
Men bäst av alla är idag Cattis postning om radikal feminism (nej, inte radikalfeminism).

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du glömde 'bröderna Marx'! ;-)

Anonym sa...

Ingen aning. Men jag vill gärna nämna The White Stripes inom musiken, eftersom jag just fått reda på att de är syskon. :)

Aron sa...

Sofia & Roman Coppola är de jag kan komma på…

Charlotte W sa...

Andreas: nej de får man inte glömma! Fast de platsar inte i raden av regissörsbrödrapar.

Alexander: musikbranschen är ju direkt incestuös! Alla dessa sjungande & musicerande bröder, systrar, syskon & hela familjer...Osmonds...Sly & the Family Stone...Cocorosie...familjen von Trapp....

Aron: bra exempel, men de platsar ändå inte riktigt eftersom de inte brukar uppträda som ett par s a s.
Annars är ju förstås familjen Coppola rena filmindustrins familjen von Trapp, nästan.

Heiti Ernits sa...

Sisters of mercy? ;)

Charlotte W sa...

Hrmpf.
De är väl inga filmare heller?

Peter Midas sa...

Det tog två sekunder innan jag förstod rubriken brödrapar. Läste först bröd-rapar... har just bakat matbröd. Kan det ha nåt samband? Andrew Sisters var väl en riktig syskontrio om jag inte minns fel.

Charlotte W sa...

Usch, plötsligt ser rubriken direkt äcklig ut...
Och ja som sagt, inom musiken finns det både systrar & bröder. Men inom filmen är det bröderna som regerar.

Anonym sa...

De enda jag kommer på är Nadia Conners och Leila Conners Petersen som gjorde 11th Hour (ytterligare en obekväm sanning, denna gång med Leonardo DiCaprio). Annars är det illa.

Det började på något sätt med Jack, Sam, Harry och Albert (Warner Bros.) och har knappast blivit bättre sedan dess.

Charlotte W sa...

Ah, ett faktiskt exempel! Tack Mattias, jag uppdaterar posten.