onsdag, januari 30, 2008

Förintelsen och romerna

Etnografiska museet visar nu en utställning om romerna i Förintelsen, ser jag i DN:s nätupplaga. Det är Lars Linder som skriver om den:

För eftervärlden har det ibland framstått som om nazisternas verkligt systematiska utrotningsmaskineri enbart, eller främst, omfattade judarna. Att även romer mördades i förintelselägren uppfattades som ett slags biprodukt av den allmänt brutala sorteringspolitiken.
Inget kunde vara felaktigare. Romerna var inte så många i själva Tyskland och stod inte i nazipropagandans fokus, men när förintelsemaskineriet väl drogs i gång var skoningslösheten mot dem lika total. En halv miljon dödades, kanske fler: enligt vissa beräkningar utplånades 70 procent av romerna i Centraleuropa och 50 procent av samtliga i Europa. Ändå dröjde det ända till 1980-talet innan Tyskland officiellt tillstod även det folkmordet.


Ja, uppenbarligen finns det en stor okunskap om folkmordet på romer. Som jag skrev i min förra postning togs detta också upp häromdagen av s-bloggaren Catharina Ullström, som berättar om hur romerna utelämnades fullständigt ur den uppenbarligen rätt extensiva undervisning på temat Förintelsen hon fick under sin skolgång på nittiotalet. Det är svårbegripligt, upprörande. Jag är faktiskt förvånad över okunskapen - erfor den också när den snubbe jag hade sällskap med till tidigare koncentrationslägret Sachsenhausen, som just då också körde en utställning på temat, visade sig inte alls känna till att romer utsattes för samma typ av förföljelse som judar. Själv minns jag inte när och hur jag bibringades kunskapen om detta, det känns som att jag alltid vetat om det, men min kunskap ligger på ett ytligt plan. Mängden litteratur i ämnet är liten, likaså mängden konstnärliga och populärkulturella bearbetningar därav: få människor har mer än en ytterst ytlig kännedom om förintelsen av romer. Och naturligtvis är detta en återspegling av den fortsatt ytterst låga status romer har, den diskriminering och på flera håll ren förföljelse de också idag utsätts för. Linder skriver:
"Till allt som upprepade sig på Balkan 50 år senare hör även förföljelsen av romer. Tiotusentals fördrevs från Kosovo 1999, de kvarvarande terroriseras än i dag av samma albanska nationalister som slåss för provinsens självständighet. Historien är ibland bara alltför levande." En undersökning som publicerades i en utgåva av Spiegel Spezial år 1991 visade att romer var den folkgrupp som var minst omtyckt av såväl väst- som östtyskar. Bäst gillade man fransmän respektive australiensare. Östtyskar tyckte bättre om judar än vad västtyskarna gjorde.
----------
...och en helt annan grej, förresten: Daniel Sandström skriver idag att "
Johan Staël von Holstein borde inte sitta i Kulturrådets styrelse. Han borde sitta i skolbänken. På högstadiet." Eller hur? säger jag.

3 kommentarer:

Tanja Suhinina sa...

Jag hade svårt att välja i omröstningen. Var fanns "vara lagom och stel"?

Charlotte W sa...

Goddamn, jag glömde ju lagom-alternativet! Stel sorterade jag nog in under tyst, på nåt sätt, in my mind.

Peter Midas sa...

Kulturrådet har gått på grund. Vill vara populistiskt när det egentligen behöver förstärkning.