tisdag, december 28, 2010

Jag - en moraltant från nittonhundratalet

Stickspårsvis till prataomdet-grejen reagerade jag på den här meningen i en DN-artikel: Det blir en besvärande avancerad konflikt för några som inte dejtat mer än ett par veckor. 
"Alltså, jag fattar inte det där med dejtingkulturen.Man provar ut varandra som ett par skor eller nåt, glider in i och ut ur varandra med isande lätthet", vräkte jag ur mig på Facebook. "Nä, jag förstår inte heller. Skulle det vara för tidigt att prata känslor när man träffats ett tag och legat med varandra några gånger?" svarade en väninna. Och jag öste vidare med att "det här med dejtingkulturens semi-relationer är något som tycks mig väldigt kallt och krasst. Mkt mer så än engångsligg eller kk-relationer - som ändå är rätt tydligt definierade, även om de säkert också kan bli mkt mer komplicerade än vad som ursprungligen var tänkt...." - vilket i sin tur föranledde Anders T att skriva ett blogginlägg på temat. 
Det hela verkar vara en generationsfråga. Grejen med "att dejta" fanns inte på "min tid" (jag är 60-talist). 
Fast det behöver ju inte vara bra bara för att jag inte förstår det. Liksom.


5 kommentarer:

Grovt Initiativ sa...

Kuriosa om detta: Jag dejtar inte. Aktuell person i historien var första och enda människa jag ens bokade en fika i sådant syfte med.

Men i allmänhet ska man inte vara så snabb att tänka "amerikansk dejtingkultur" av ordet dejta eftersom det fortfarande inte är samma sak här - och där ändå ett ord man kan använda om nån man varit ihop med i åratal men ej gift sig med.

Charlotte W sa...

Det var ju roligt att höra att du inte dejtar :)
Fast detta handlar kanske inte riktigt om dig?
Det var inte jag som skrev om "amerikansk dejtingkultur", så det får du ta med Anders. Det där med "dejta" är ett rätt okänt område för mig, ett ord jag aldrig hört på svenska före slutet av nittiotalet, men jag har lagt märke till att det ibland förekommer som beteckning för något som inte är ett förhållande, men som kan bli ett förhållande. Samtidigt som det kan inkludera sex osv. Säkert används ordet olika av olika människor. Men jag tror ändå det betyder något att det blivit till en del av svensk vokabulär och av vissa används som ett slags försteg till vad som sen betecknas som en relation.

Charlotte W sa...

Fast det är klart, du har ju rätt i att jag inte borde tala om dejtingkultur när det kanske inte finns någon utvecklad sådan här? Kanske handlar det mer om tidsaspekt och att jag, och kanske andra i min generation, har en annan syn på när & hur man tar en relation på allvar, på vad som öht är en relation. & så.

Charlotte W sa...

Ja, jag vet inte riktigt...:) Men det är ngt som är intressant att diskutera, tycker jag.

Anonym sa...

Pa min tid i Svedala, vilket inte var pa stenaldern:-), sa hade man sallskap och kilade stadigt. Mycket mindre med svengelska och fula ord da.
EL