måndag, december 21, 2009

Kan inte låta bli - 00-listan

Alla andra gör det, det börjar bli tjatigt att läsa dem, men naturligtvis kunde jag ändå inte låta bli. Att göra en 00-talslista. Och ämnet är, förstås, film. Jag gör som flm-Jonas och låter listan gå upp till 20. Men jag kör bokstavsordning istället för hierarkisk. Som alla mina listor är den rätt spontant uppkommen och säkert har jag glömt något helt fantastiskt som borde varit med. Och säkert finns det filmer som borde vara med men som jag helt enkelt inte sett.

1. 4 månader, 3 veckor och 2 dagar (2007)
2. Á ma soeur (2001)
3. Cecil B. Demented (2000)
4. Dark Water (Nakata, 2002)
5. De ofrivilliga (2008)
6. Den oberörbara (2000)
7. Dogville (2003)
8. Fem på eftermiddagen (2003)
9. Ghost World (2001)
10. Inglourious Basterds (2009)
11. Inland Empire (2006)
12. Lady Vengeance (2006)
13. Mulholland Drive (2001)
14. Mysterious Skin (2004)
15. Pianisten (Haneke, 2001)
16. Pianisten (Polanski, 2002)
17. Requiem (2006)
18. Swimming Pool (2003)
19. There Will Be Blood (2007)
20. Time Out (2001)

Så är det.

Uppdat. Nu kan Du Själv rösta på någon av de här filmerna i en skojsig omröstning t h.

Uppdat. 2: Helvete! Jag missade att ha med Nakatas Dark Water i omröstningen! Varför kan ingenting nånsin bli helt perfekt?

11 kommentarer:

Fredrik Stangel sa...

Antichrist?

Charlotte W sa...

Njae. Den filmen har sina fina sidor men inte så fina att den får vara med här.

Fredrik Stangel sa...

Pff, men skräpfilmatiseringar som Ghost World får minsann. ^^

Charlotte W sa...

:)

Adi sa...

Var är "The Fountain"?

Adi sa...

OCH - var är The Man From Earth?

Charlotte W sa...

Ledsen Adi. It's my party...

Fredrik Stangel sa...

Charlotte W: Jag hoppas att livets ödmjukhet(TM) inträder snart, så att du lär dig att jag har rätt och du har fel. :P

Charlotte W sa...

Hihi!
Akta så jag inte letar upp dig & tvångvisar Ghost World för dig några dygn. Du vet, hela grejen med uppspända ögonlock, tårvätska etc :)
(Fast okej, det lär inte få dig att uppskatta filmen precis...Men det vore ju en plåga som garanterat skulle få livets ödmjukhet att inträda ;))

Fredrik Stangel sa...

Jag har förstått att det fanns dom som tyckte Ghost World var ett mästerverk i filmform. Jag var iofs inte ens helt såld på serien, men maken till långtråkig film får man leta med ljus och lykta efter.

För övrigt är jag extremt bra på ödmjukhet. Jag vet faktiskt ingen i hela världen som är så gudomligt och ofelbart ödmjuk som jag, et.c. et.c.

Charlotte W sa...

Det gäller mig också. Jag är också otroligt ödmjuk. Jag krälar bokstavligen på marken av ren ödmjukhet.

I övrigt: jojo, vissa är ju såna att de inte kan uppskatta den subtilare konsten utan kräver en massa kastrationer & andra splattereffekter för att de ska orka titta...:P