fredag, april 24, 2009

Dagens Omar

Att ge spaltutrymme till den antisemitiske fascho-islamisten Mohamed Omar, för att sedan låta kulturskribenter positionera sig gentemot varandra i en metadebatt om vad Omar kan tänkas representera och hur man ska förhålla sig till det, verkar vara den nya given på Aftonbladet Kultur. Läs gärna Nimas lustmordAnders Johanssons naiva omarologibidrag från gårdagen. Idag låter herr Omar stolt meddela att han utträder ur Svenska Pen, eftersom det är en "liberalimperialistisk, pro-sionistisk och anti-islamisk organisation".
Är det någon som fortfarande inte fattat att det där s-ordet ("sionismen", ni vet) tenderar att fungera som en kod så rekommenderas i konkurrerande kvällsblaskan Expressen Gabriel Itkes Sznaps tillbakablick på exemplet Polen.

11 kommentarer:

Fredrik Stangel sa...

Ja, dom kunde ju inte veta att någon greve skulle gå och bli skjuten.

Charlotte W sa...

:)

Anonym sa...

Bra artikel i Expressen. Om koder: ett ord som använts tidigare mot judar är "rootless cosmopolitans", använt av Stalin under utrensning av judar. Får en att tänka på legenden om "den vandrande juden"; den fick nytt liv och en ny vinkel under Hitler i bl.a. filmen "Der ewige jude".

[Igen, Omar har samma blick i Expressen. Han ser bra ut men gillar väl att kika uppåt? O.K., Charlotte, I'm prejudiced against Omar.I don't know why... Inbillar mig att han ser lömsk ut.Vill se honom i en western! Don't take it literally :)]

A-K Roth

Anonym sa...

Håller med Sznaps om att dagens antisemitism ofta är "förklädd till israelkritik" eller översatt till antisionism. Glorian hänger på sne.
"...ett förtryckt folks längtan efter frihet." Nja, det var nog först en fråga om överlevnad efter århundranden av förföljelser. Vad det gäller hans idéer om kolonisation etc. så tycker jag han är ute och seglar.
Att SD skulle "vinna röster på att de påstår sig vara emot antisemitism", får mig att undra om inte motsatsen skulle ge dem ännu flera.
EL

Charlotte W sa...

A-K: okej, jag kan föreställa mig hattbrättet precis ovanför bildbeskärningen. :)

EL: håller med dig om att SD nog inte precis vinner massa röster på deras "motstånd" mot antisemitism.

Frederico sa...

Charlotte
SD's avståndstagande till antisemitism bidrar till att lösgöra dem från nazi-stämpeln och gör dem mer rumsrena. Det kan fungera som en nyckel till människor som delar SDs syn på invandring osv, men som drar sig ifrån att rösta på ett parti med nazi-association. Antisemitism implicerar inte nazism, sant, men jag tror ändå att folk (inklusive mig själv) gör den associationen.

Att ett parti skulle kunna nå riksdagen genom att spela på antisemitism tror jag inte ett ögonblick på. Det skulle krävas en större antisemitisk tradition som jag inte tror finns i Sverige.

Charlotte W sa...

Frederico,
jag tvivlar inte ett ögonblick på att det är en del av strategin bakom SD:s "anti-antisemitiska" giv. Att göra dem mer rumsrena, alltså. Men jag tror samtidigt ärligt talat inte att detta är något som engarerar vare sig SD:s väljarkår eller deras presumtiva dito. Jag tror alltså att antalet konkreta röster de kan kan tjäna på det är marginellt. Däremot fyller det säkert en psykologisk funktion för vissa redan frälsta - de kan slå sig för bröstet & känna sig "antirasistiska" samtidigt som de använder en pro-israelisk och anti-antisemitisk hållning i syfte att ytterligare demonisera den muslimska världen.

I övrigt: naturligtvis finns det en antisemitisk tradition i Sverige. Men det finns inget parti som bär på en antisemitisk agenda.

Anonym sa...

Charlotte
Kommer inte SD att gå back när det blir mera ordning på immigrationen i Sverige?
Det gjorde det extrema högerpartiet med Le Pen i Frankrike om han är bekant:-)
EL

Charlotte W sa...

Jag vet inte vad du menar med "mer ordning på immigrationen" EL. Immigrationen följer de flyktbehov som uppstår på olika platser i världen. Om det är en mer restriktiv flyktingpolitik du efterlyser så är det verkligen inget jag personligen tycker är önskvärt. Det är f ö inte heller alls säkert att ett populistparti som SD skulle gå tillbaka genom att etablerade politiker tar till sig delar av deras budskap (vilket f ö redan har hänt). Man kan jämföra med Danmark där Dansk Folkeparti bara vunnit på en sådan situation.

Fredrik Stangel sa...

"Men jag tror samtidigt ärligt talat inte att detta är något som engarerar vare sig SD:s väljarkår eller deras presumtiva dito."

Det fungerar för Fremskrittspartiet i Norge.

Charlotte W sa...

Berätta mer Fredrik!