tisdag, mars 11, 2008

Det verkligt upprörande

Nej, jag kan inte finna det upprörande i sig att New York-guvernören Eliot Spitzer (förmodligen) har köpt sex. Det är förstås upprörande för hans fru, såvida de inte har ett fritt förhållande eller så. Men detta är å andra sidan inget som angår någon annan än paret själva. Överhuvudtaget hade inte detta behövt angå någon annan än Spitzer, frun och den prostituerade kvinnan, som jag hoppas Spitzer haft och visat respekt för, om det inte varit så att guvernören bland annat kämpar mot just prostitution. Hyckleriet gör att hans eget sexköpande naturligtvis blir intressant.
Men det verkligt upprörande finner jag i detta stycke: "Spitzer beskrivs som 'en återkommande kund' i en lyxring med prostituerade som kostade omkring 6.000 kronor till 20.000 kronor i timmen. För detta fick den manlige köparen 'exklusiva, vackra, utbildade ledsagare från fina familjer och med bra bakgrund' enligt företagets egen hemsida som nu har stängts." Utbildade ledsagare från fina familjer och med bra bakgrund. Kvinnor av ras som det hette förr. Det är skillnad på folk och folk. Och detta är det verkligt upprörande. Att man måste dölja något som man tror är skit under flera lager av något som man tror är guld. Detta i landet där vem som helst kan bli president.




3 kommentarer:

Mårthen sa...

Väl rutet! Jag tillhör dem som blir upprörd av att vem som helst anser sig kunna köpa andra människor, oavsett omständigheterna. Men den där typen av hyckleri är den värsta.

Anonym sa...

Intressant, kortfattat, koncist, väl uttryckt.

(Vad kallar man kommentarer som beskriver sig själva? ;) )

Charlotte W sa...

Tack Mårthen & Alexander.
Mårthen: jag vet inte om jag fattat dig rätt, att du menar att man köper en annan människa när man köper sex. Jag tycker inte nödvändigtvis det behöver vara så, det kan handla om att köpa en tjänst. Själv hade jag nog haft lättare för att ligga med en annan människa mot betalning än att representera ett företag och "dess värderingar". Men förvisso befinner jag mig åtminstone för närvarande i en situation där jag slipper båda delarna.