måndag, februari 09, 2009

Kul - men glöm inte kryssa i genusrutan!

Svenskan har börjat med en rolig grej, nämligen en Under strecket-blogg som ska botanisera i det stora arkiv av understreckare som byggts upp sedan 1918 (och må det fortsätta växa länge än).
En bra idé alltså men jag hoppas att bloggen inte bara kommer att ägna sig åt hyllanden av den egna tidningen, utan också rymma lite självkritiska reflektioner. Som det där med könsfördelningen till exempel. Att kolla in könsfördelningen bland det tidningsmaterial som kanske kan kallas det tyngsta intellektuella stoffet har varit en återkommande grej här på bloggen ända sedan den kom till. Första gången jag kollade, i juli 2006, var bara fyra av tjugoåtta kontrollerade understreckare författade av kvinnor - tre månader senare var de dubbelt så många, alltså åtta av tjugoåtta - ytterligare fyra månader senare hade andelen sjunkit till sex av tjugoåtta, och när jag återkom till ämnet i somras var de (antalet understreckare författade av kvinnor alltså) åtta av trettio. När jag kollar idag ser jag elva "kvinnliga understreckare" mot tjugo "manliga". Med lite god vilja kan man tycka att det går framåt alltså, men det går jävligt trögt.

Inga kommentarer: