torsdag, februari 19, 2009

Om antisemitism på utrikiska

Under januari månad enbart rapporterades över 270 antisemitiska hatbrott i Storbritannien. Om detta handlar, på olika sätt, följande intressanta engelskspråkiga artiklar:

Nick Cohen, "Hatred is turning me into a Jew"
Denis MacShane, "The writing is on the synagogue wall"
Howard Jacobson, "Let's see the 'criticism' of Israel for what it really is"
Jonathan Freedland, "As British Jews come under attack, the liberal left must not remain silent"

Uppdatering: läs gärna även den här utrikiska bloggpostningen & titta framför allt på den fina seriestrippen överst.

Uppdatering 2: David Toube, "Why we must reclaim antiracism from the far left"

27 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra artiklar..Nick Cohen triumferade

Anonym sa...

Intressant är också Melanie Phillips
http://www.spectator.co.uk/melaniephillips/

Anonym sa...

Melanie Phillips ar islamofob. Dessutom anser hon inte heller att palestinierna har ratt till en egen stat. De andra var bra, sarskilt den med serien..... Daremot tycker jag Cohen gor det for latt for sig.
Eleni S

Charlotte W sa...

Elaborera gärna Eleni - hur menar du att han gör det för lätt för sig?

Melanie Philips känner jag inte till & det är inte jag som tipsar om henne.

Charlotte W sa...

(...och din upplysning om henne är välkommen, ska jag tillägga)

Anonym sa...

Nej, jag vet att det att det inte var du :) Jag ar valdigt negativ till Melanie Phillips bara. Du kan garna soka henne pa natet och bilda dig en egen uppfattning :)Jo, jag menar bara att tyvarr har han ratt i att antisemitismen verkar vara ett problem i Storbrittanien ocksa. (jag bor i London)Jag haller helt med i hans tankar om antisemitismen och skuldbelaggandet av alla judar. Alla europeer har ocksa en skyldighet att inte lata antisemitismen sprida ut sig i Europa, eftersom det ar tyvarr vi europeer som har varit mest antisemitiska. Och da syftar jag inte bara pa Forintelsen.
Daremot haller jag inte med honom om att Israel inte hade nagot val an att inleda krig mot Hamas. Hamas provocerade Israel, men Israel provocerade ocksa Hamas genom att infora en hard blockad.Jag ar absolut ingen Hamas fan, men jag anser inte att Hamas kan ensidigt klandras for kriget, utan att ISrael har lika stor skuld. Palestinavan som jag ar, anser jag ocksa att Israel borde ta forsta steget till fred.
Det har blev ju en liten uppsats. :)
ma sa gott,Eleni S

Charlotte W sa...

Eleni: jag håller iofs med dig om det. Och han verkar också ställa sig bakom BBC:s beslut att inte visa inslaget om insamling för krigets palestinska offer, vilket jag har svårt att förstå. Det var mest din formulering att han "gör det lätt för sig" som jag reagerade på. För det tycker jag nog inte han gör - det är väl inga jättepopulära ståndpunkter han intar precis.
Men egentligen är vi rätt överens.

Charlotte W sa...

(Jag har kollat in Melani Philips lite förresten & hon verkar inte vara någon föredömlig tänkare precis :-))

Anonym sa...

serien för tankarna till första kommentaren till inlägget "Herr Ohlys läsvanor".

Charlotte W sa...

Ja eller hur. :-)

Anonym sa...

Ja, Melanie Phillips skriver som om det pågår en fortsatt "islamisering" av U.K. och reaktionärt (om jag har fattat det ordet rätt) om andra saker, familjepolitik, sex education etc. Jag gillar inte särande och sårande ord som Londonistan (myntat av French intelligence enligt länken nedan), Eurabia etc. Ett undantag är gamla Judeby alldeles vid Judeån norr om Härnösand.

Kanske man kan se Melanie Phillips som en reaktion på allt i sanning märkligt som pågår i UK? Det är rent farligt för judiska barn att gå till skolan på somliga ställen.

BTW, såg Erik Laakso, en sosse jag gillar, tänk att det finns såna, gudvaretackochlov, på Debatt på SVT.se och han förde fram en tanke som låter vettig : ju mindre folk lyssnar på angelägna frågor, desto mer höjs rösten ibland. Det handlade iofs om Gömda och Marklund men tanken gäller annat likväl. Vi vet ju hur en stor del av vänstern vill ignorera antisemitism i Sverige; UK har också problem. Så man höjer rösten när ingen vill lyssna; åtminstone har jag gjort det tills både andra och jag är trött på mig. :(

MP höjer rösten, men för mycket och för politiskt.

MP kanske är medvetet provokativ också, även om inte lika extremt som divan Ann Coulter. :(

Å andra sidan sätter hon huvudet (hammaren?) på spiken vad gäller somligt, t.ex. medias rush to judgement i Mö. Och någon måste ju tala emot såna som George Galloway, Robert Fisk och andra som är extremister åt andra hållet.

En kritik av MP finns här. NB, jag är inte bekant med sidan men namnet, "pickled politics" låter lovande:

http://www.pickledpolitics.com/archives/776

A-K

Charlotte W sa...

Tack för länken A-K.
Det är ju möjligt att det råder ett klimat i England som gör att Melanie Philips-typer frodas. Men det kanske också är möjligt att Melanie Philips-typer använder sig av detta klimat för att ge utlopp för sina personliga hatkomplex och fobier.

Anonym sa...

Charlotte, bra länkar alla. Har nu läst David Toubes artikel och det slår mig att en av de nämnda i artikeln, Gilad Atzmon, var just en av dem som bjöds in av ABF och Broderskaparna till Sverige, eller var det Palmecentret? Med all information som finns tillgänglig borde svenska socialdemokratiska institutioner vara så aningslösa? Jag tror det finns en hel del hübris också: "Vi ska visa dom. Här ska ingen annan komma och tala om för oss vilka vi får bjuda in..."

[Undrar om det står i alla partiers program att man inte får erkänna något felagerande någonsin? Som Ohly nu... :)]

A-K

Charlotte W sa...

Precis, det var Broderskaparna med ABF & Fib/kultur. Palmecentret bjöd in en annan extremist: Azzam Tamimi.

(och ja, jag tror det där om att slå bort kritik står mellan raderna i varje partiprogram :-))

Anonym sa...

Ak, varfor sager du att Robert Fisk ar extremist? Har du last hans bocker? Han ar respekterad journalist, vunnit manga priser. Hur kommer det sig att du ursaktar MPs hat (for det ar hat) och inte Ahmed Rami eller Azzam Tamimi tex? Alla dessa ar extremister, bada hatar nagot otroligt. MP kallar forresten judar som kritiserar ISrael for "jews for genocide".....Nog hojer hon rosten alltid :)
Eleni S

Anonym sa...

Kommer for ovrigt aldrig forsta varfor de bjod in just Azzam Tamimi.Det finns manga palestinier som vill ha fred. Varfor bjod de inte in Fayyadd, Ashrawi, Nusseibeh eller vem som helst som ar inblandade i fredsarbete? Men nej. De skulle ha en hamassympatisor som tycker det ar ok med sjalvmordsbombningar. I sverige vill vi inte ha nagra moderata typer, har kor vi hardcore:)Eleni s

Fredrik Stangel sa...

Hullo Wiberg, jag läste att du klagade på att du hade så lite att läsa (jag övar mig, som du ser med viss framgång, på att läsa lika selektivt som bl.a. Ohly), så här kommer ännu en dansk artikel jag tycker du ska ta del av:

http://politiken.dk/videnskab/article654051.ece

Anonym sa...

Eleni, att Robert Fisk respekteras av somliga kan jag inte hjälpa. Han lär vara älskad av vänstern. Och hans ord upprepas och sprids i hela världen. Så det är viktigt att han håller sig till fakta. Hm, det är frågan det?

Jag kan inte respektera en journalist som sprider rykten som dem han spread om slaget i Jennin och inte tar tillbaka när sanningen uppdagas. Robert Fisk i the Independent, April 14, 2002:
"...As Israel's indisciplined soldiery yesterday continued to hide their deeds from the outside world by preventing the Red Cross, aid workers, ambulances and journalists from entering the rubble of Jenin, Mr Powell was sitting idly by in Israel, calling for the "utmost restraint'' from an army that has not yet finished filling the mass graves of Jenin..."

Han talade om massgravar (!) och vidare om hur det stank av döda kroppar (själv var han visst i Kalifornien då) och om hundratals döda. Bedrövligt dåligt och oärligt.

En respektabel journalist ska skriva om faktiska händelser och om han skriver fel, göra en rättning. Inte för att de ofta gör det, förstås, men att stå fast vid hemska anklagelser som ofelbart kommer att uppvigla och leda till mer våld och möjligen död är oförsvarligt.

Fisks anklagelse om användande om "depleted uranium", debunked av UN, Libanon och IEAE är en annan episod.

Men mina betänkligheter är även det som vi diskuterar om svenska vänstern just nu.

Alan Dershowitz diskuterade sin nya bok, "The case for Israel" (2003) på UCLA, Burkle Center for International Relations, bland annat ämnet, "Hostility to Israel in the European and American Left". Robert Fisks namn kom upp där:

"...When I debated Robert Fisk [Middle East correspondent for the British newspaper The Independent] not so long ago, he said the only reason American foreign policy supports Israel is because pushy New York Jews contribute money to the coffers of both parties. It's interesting because you never hear that the reason why the French support the Palestinians and oppose Israel is because of pushy Muslims in Marseilles (one would never hear that and I would never use that except as a description of what you don't hear)..."

http://www.international.ucla.edu/burkle/article.asp?parentid=5071

Vad som är oacceptabelt i detta behöver jag väl inte förklara? Nej, jag respekterar honom inte. And you can't make me! :)

Tyckte du att jag oreserverat stöder Phillips?

A-K

Charlotte W sa...

Herr Stangel: dina lästips är alltid välkomna.

A-K & Eleni: jag älskar när kommentatorer diskuterar med varandra!

Anonym sa...

Charlotte, jag kan begripa att det blir jobbigt...Jag alskar att diskutera, AK Roth ocksa, och vi har haft laaanga diskussioner...
Sista inlagget fran min sida: Nej,AK, jag tycker inte att du oreserverat stoder Philips, daremot kan jag inte forsta varfor du forsvara henne, och det gjorde du, lite i alla fall. AD litar inte jag pa,han ar extremt ISraelvanlig, och har ljugit sjalv. Han tycker for ovrigt att tortyr kan forsvaras, sa jag vet inte.....OM Fisk sa "pushy new york jews" sa menade han givetvis AD, som verkar vara ohederlig och otrevlig. Det ar inte acceptabelt for det, men Fisk ar inte antisemit, det behover man bara lasa hans bocker for att inse. Daremot har han givetvis fel OM det var det han sa. USA stoder Israels ockupation och krigsforing for att Israel ses som en allierad mot arabvarlden. USA har intressen i mellanostern.Dessutom saljer man en massa vapen till Israel, sa det ar bra for vapenindustrin. Det mesta handlar om olja, men ocksa lite om den kristna religiosa hogern som har en messiansk syn pa Israel.
Men givetivs behover du inte respektera Fisk, lika lite som jag behover respektera AD (knepigt namn). Jag vet inte exakt var han befann sig nar IDF attackerade Jenin, aven om du verkar veta det. Jag vet att han har bott i mellanostern, Libanon och har sett den enorma forstorelse som IDF har medbringat.Om vi sager sa har: nar overdrivna uppgifter om IDF kommer fram (och det hander tyvarr, proganda ar en del av krigsforingen, precis som IDF ocksa sprider propaganda) sa maste man vara medveten om att andra handelser har tystats ned. Om det inte var massgravar pa ett stalle var det givetvis det pa andra stallen. Om du tvivlar kan du val undersoka FNs uppgifter pa hur manga manniskor, civila eller andra, som IDF dodat? Eller Amira Hass intervju med en soldat som meddelade att det ar ok for IDFs prickskyttar att skjuta barn over 12 ar, "for da ar man inget barn langre".Eller hur manga hus och ambulanser som de forstort? Hur manga clusterbomber som fallts, hur manga minor som forvarande finns och som lemlastar barn. Det ar ingen som behover "uppvigla" mot Israel, IDF skoter det sjalva.
Jag ar ledsenm men jag tror inte att IDF ar sarskilt mycket offer for propaganda och orattvis behandling.
Slut pa forelasningen! Charlotte jag ska sluta "hijacka" din blogg pa det har sattet.:)
Eleni S

Charlotte W sa...

Eleni: men jag var inte ironisk - jag menar det, jag älskar när folk för en intressant diskussion här, som jag slipper delta i själv! Det är skönt att bara kunna luta sig tillbaka ibland & supa in om du fattar vad jag menar.
Det är säkert, jag svär! :-)

Anonym sa...

Det var skont att hora...Jag ar en sadan dar typ som alskar att ha asikter. Om det mesta.
Gillade dina artiklar som du la upp i City forresten. Jag saknar City Stockholm har i london. Metro och Londonlite ar inte lika roliga.
kram, Elen S

Anonym sa...

Bra sagt, A-K! Fisk kan vara hur känd som helst men ärlig kan man inte anklaga honom för att vara. Ditto hans fd fru som går i samma spår. Båda har valt sin sida och någon neutral info i mellanöstern konflikten kan man inte vänta sig.
A propos döda kroppar som stank så hade gamla lik grävts upp för att få lite fart på det hela. Man sprang omkring med friska personer på bårar, vilket snopet nog filmades. När Jeninborna hörde att det fanns Hadassah läkare på plats kom de för att få vård.
Och nej, the French är inte pro araber. Politiken måhända och de 6 miljoner muslimer som lever i landet men inte folket i sig självt.
E-L

Anonym sa...

Bra sagt EL!
Muslimer kan ju aldrig tillhora det franska folket,sjalvklart...
Eleni S

Anonym sa...

Charlotte, det här börjar bli roligt! Tack för din gästfrihet! Det här borde bli mitt sista också.

Eleni, angående Melanie Phillips, jag kan väl acceptera det hos henne jag finner trovärdigt och förkasta annat jag har svårigheter med? Hittills har jag inte läst MP mycket eller regelbundet så jag får fortsätta att utvärdera. Får se om jag kan hitta något hos Fisk jag är med på, kanske att vi båda tycker det är bäst att kliva i byxorna ett ben i taget? :)

Jag kan i motsats till dig inte veta vad Robert Fisk "givetvis" menade om de påstötande NY sortens judar som donerar pengar till båda partierna. Ser ut som samma gamla kollektivanklagelse för mig. Skulle det göra påståendet mindre beklagansvärt om han syftade på AD? Fisks mottagande av Walt/ Mearshimers meddelande - länk och lite diskussion nedan - är för mig ytterligare tecken på att han sysslar med det ingen borde syssla med.

Klart man är mot Alan Dershowitz om man inte är israelvän; han har ju haft mage att skriva en hel bok i form av ett rättsfall, där han presenterar fallet om Israels påstådda brott från en försvarsadvokats sida, därav titeln, The Case for Israel. Han själv säger i länken jag gav tidigare att han önskar att han inte skulle ha behövt skriva en sån bok. Annars kan AD vara mycket irriterande; han är ju advokat. Det tog ett tag innan jag började uppskatta hans arbete. En del av hans stil gillar jag inte. Men O.J. Simpson gillade hans insats förstås.

Vi kan väl ta ett exempel om Melanie Phillips där hon inte skanderar om "Londonistan", islamister som planerar jihad eller sex education och lös moral i UK?:

http://www.melaniephillips.com/diary/archives/001675.html

Här tar MP upp en intervju Robert Fisk gjorde med Stephen Walt. Charlotte och andra läsare kommer kanske ihåg de ökända forskarna Mearshimer /Walt och deras förkastliga skriverier om judelobbyn? Tala om nauseating!

MP:
"...April 27, 2006
The stars and spites [klämmig titel]

The Independent (subscription required: don’t bother) chose today to illustrate a self-serving and repellent Robert Fisk interview with Stephen Walt (as in the infamous Mearsheimer/Walt paper on ‘The [Jewish] Lobby’ in America) with a picture of the American flag in which the stars of the union are replaced by Stars of David, under the headline: 'The United States of Israel?'...

Precis hur repellent-ly och self-serving-ly Fisk tar emot Walts meddelande om judars makt och inflytande kan läsas här i Fisks artikel. Men man får bedöma för sig själv. Kanske somliga beundrar och respekterar detta meddelande; jag gör det inte:

http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/fisk/robert-fisk-united-states-of-israel-475811.html

MP fortsätter i sin kritik av artikeln: "...Thus for a Jew to call the libellous assertion of a uniquely powerful Jewish lobby by its proper name of anti-Jewish prejudice is held to demonstrate the power of that very same Jewish lobby, thus proving that the libel was not a libel at all but true. So in Fisk’s article, Walt sighs over the inevitability that his claim of singular power for The [Jewish] Lobby would provoke the charge of anti-Jewish prejudice -- thus proving the truth of his own claim. It therefore follows that no protest can be made by Jews against anti-Jewish prejudice – at least where Israel is concerned -- without this being said to demonstrate that the supposed prejudice is in fact no more than the freshly-revealed truth. QED..."

[QED=VSB] Men jisses vilka svåra meningar i sista stycket! Behöver nog en sängfösare :) G'natt Eleni och Charlotte.

Mvh,

A-K

Anonym sa...

Eleni

"Muslimer kan ju aldrig tillhora det franska folket,sjalvklart"
Självklart kan de det och många gör det. Men de är inte omtyckta av den övriga befolkningen. Där är ett stort integrationsproblem med den nya generationen.
Fisks uttalande tillhör det traditionella antisemitiska temat att judarna kontrollerar allt. Han glömmer de miljoner kristna i USA som ger Israel sitt stöd.
Tackar för mina minuter i den här frågan. Nu kilar jag och ser Slumdog Miljonären!

Anonym sa...

Absolut sista frågan:

Eleni: "...Om det inte var massgravar pa ett stalle var det givetvis det pa andra stallen..."
Detta förstod jag inte. Skulle det finnas hemliga massgravar från 2002 Israel var ansvarigt för? A-K