onsdag, mars 18, 2009

SKMA rundar av

SKMA:s blogg publiceras en längre respons på den reaktion deras debattartikel "Antisemitisk blogg Ohlys favorit" har väckt. En stympad version av texten återfinns samtidigt på Expressens debattsida. Bland det som inte finns med i Expressenversionen:

Som SKMA har visat är det Flücht som sätter tonen på bloggen; tendensen är densamma oavsett om det är blogginnehavaren, gästbloggare eller gästkommentatorer som författar inläggen. Flücht understryker dessutom att han alltid raderar “Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra stötande kommentarer”. Flücht skriver: “Som parentes kan jag nämna att jag alltid läser kommentarerna noga innan jag släpper fram dem när de rör Israel just.” “Jag är personligen ansvarig för DIN kommentar vilket gör att jag inte släpper fram vad som helst.” De antisemitiska kommentarerna publiceras alltså medvetet.
/---/
Att kritisera Israel är inte antisemitiskt. Men antisemitism kan och får inte ges någon legitimitet eller plats i sådan kritik. Som exemplet Jinge.se visar är denna rågång långt ifrån någon självklarhet.

-----------------
Med lite lös anknytning, kanske: Lisa Bjurwald om Durban II (och Jinge länkar, sitt perversa twinglytrixeri trogen, en postning om finansvärldens girighet till Bjurwalds artikel) - för folk som kan läsa på tyska erbjuder Perlentaucher mer läsning därom. På Newsmill analyserar Harry Rson Svensson SD:s Israelstöd.

Uppdatering: Twinglylänken till Jinge nu borttagen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Noterar lite medlidsamt (slutet a)
att det har varit ganska stramt
med rimmande på bloggen din(långt i)
som ändå dock ej står i sin.

Du önskade, det tror jag visst,
hos Daryamadjen häromsist
Att någon här ock kunde rimma
att diktens ådra här kund' glimma:

Tack för nykter syn på saker,
engagerande omaker,
accepterande av åsikt
även en och annan dåsikt.

Nytänk, självkritik och sånt
är om något mera månt -
nu när det skanderats hator
uppå Sveriges torg och gator

Kritisera våra egna
ska man för att inte segna
ner, och bli komplett förtappad
eller snarare förslappad

Men med "Madjens" huspoeter
allihopa, vad de heter,
kan jag inte konkurrera...
saknar fula ord - med mera!

A-K Roth

Charlotte W sa...

Haha, underbart A-K! Fullt i klass med "Madjens" huspoeter, tyckte jag. Tack! :-D