söndag, mars 15, 2009

Reaktioner på uppropet

Det förvånar mig inte att det upprop om vänstern och antisemitismen som jag var med om att publicera i Sydsvenskan i början av veckan utlöser en del rätt primitiva ryggmärgsreflexer. För så är det alltid när antisemitism diskuteras - termen är så överladdad att tankeförmågan helt enkelt verkar slås ut hos många människor. Nervbanorna tycks på något plan entydigt koppla ordet "antisemitism" till Hitler och gaskamrarna, även om de flesta väl rimligen med förnuftet vet att den eliminatoriska antisemitismen bara är ett om än det mest vedervärdiga exemplet på de uttryck som negativa och stereotypa uppfattningar om judar kan ta. Eftersom ingen vill förknippas med ett industriellt genomfört storskaligt massmord slår det slint i huvudet på dem som ser sig eller "sin grupp" omnämnd i en text som handlar om antisemitism. Den som tar upp attityder mot antisemitism får höra att hon kastar antisemitismanklagelser omkring sig, att hon svartmålar. "Anklagelsen" anses vara så befängd att det spekuleras om skumma underliggande motiv (som att det skulle handla om att avvärja kritik mot israelisk politik) och bristen på förmåga till faktisk reflektion i den här frågan gör att tankefigurer som anknyter till en antisemitisk tradition kan slinka igenom i den våldsamma motreaktionen. Så kan till exempel Ali Esbati på fullt allvar kalla vår artikel för "ett utspel i ett uppifrån orkestrerat angrepp på vänsterns arbete mot den rasistiskt färgade ockupationen av Palestina". (Fetstilen är min.) Visst, vi som ställde oss bakom texten (som jag var huvudförfattare till) är förstås marionetter i de mäktiga judarnas sold...eller hur ska Esbatis ord tolkas, fattar han inte vilka föreställningskomplex han aktiverar med den typen av påståenden? Serhat Daran, redaktionsmedlem i tidskriften Mana (sic...), spär på genom att kommentera: "Det finns tydligen gott om nyttiga idioter. Artikeln är ju uppenbart ett beställningsjobb från sydsvenskans ledarredaktion. De behövde några från 'vänsterkanten' för att legitimera sin ganska taffliga retorik." (Well Serhat, jag kan ju avslöja att Sydsvenskan inte var den första adress vi skickade artikeln till...)
Esbati och Daran går till och med så långt i sitt misstänkliggörande att de ifrågasätter om vi som skrivit under verkligen är vänstersympatisörer. Nej kamrater, vi är förstås egentligen Mossadagenter som i många år tränats att infiltrera vänstermiljön! Hallå liksom. Men det är väl den gamla utstämplingsmekanismen som spökar (typ "är ni inte med vår linje är ni kontrarevolutionära och skadliga element"). Att det gör så i just det här sammanhanget är så att säga bara lite extra perverst.

Att folk kan reagera väldigt känslomässigt när de anser sig blivit utpekade får man ha förståelse för. Men när Helena Duroj ringer upp och skäller ut undertecknare samt - understödd av Esbati - påstår befängda saker på sin blogg så måste man gå in och förklara läget. På sin blogg skriver Duroj:

Att jag anklagas för antisemitism är inte lika allvarligt som att hela vänstern anklagas - utom för mig.
Det är mer än jag kan stå ut med när mitt politiska engagemang och denna blogg kopplas ihop med antisemitism i en framställning som går ut på att antingen A/ jag är antisemit eller B/ jag stöder en hypotetisk antisemitisk fraktion inom Vänsterpartiet.

Såhär lyder den mening om Duroj som står i uppropet: "Helena Duroj, en vänsterpartistisk profil med särskilt intresse för antirasistiskt arbete, kallar på sin blogg SKMA:s kritik för 'mindre konstruktiv läsning'." Sammanhanget är ett resonemang som handlar om hur personer inom vänstern nogsamt undviker att ta frågan om antisemitism på allvar. Och eftersom Duroj är särskilt engagerad i just antirasism är hon ett rätt flagrant exempel på en sådan person. Hävdar vi att hon är antisemit? Nej, för alla som kan läsa innantill och inte är förblindade av vrede är det uppenbart att vi inte gör det. Påstår vi att det skulle finnas en "antisemitisk fraktion" inom Vänsterpartiet? Nej, men väl att vänsterpartisten Jan-Inge Flücht driver en antisemitisk men av alltför många inom vänstern uppskattad blogg. Vad som påpekas om Duroj specifikt är att hon viftade bort SKMA:s kritik mot att Ohly favoriserar en antisemitisk blogg genom att kalla kritiken för en "mindre konstruktiv läsning" Och detta är inte bara sant utan dessutom en mycket lindrig beskrivning av det Duroj skrev angående SKMA:s artikel (som Duroj helt Daranaktigt kallar "Sydsvenskans"). För hon anklagar faktiskt SKMA för att helt enkelt fara med osanning. ("Sydsvenskan bygger på läsning av Jinges blogg, eller säger sig iallafall göra det. Varken Jinge själv eller jag känner igen citaten.") Sedan ställer hon SKMA-artikeln mot boken Sverigedemokraterna har fel av Alex Bengtsson. ("Betydligt mer konstruktiv läsning är 'Sverigedemokraterna har fel' av Alexander Bengtsson.") Det som står om Duroj i uppropet är alltså bara precis korrekt och ett understatement i förhållande till Durojs reaktion på SKMA-artikeln.
Nå, uppenbarligen håller nu inte författaren Alexander Bengtsson, som Duroj ställer mot SKMA i sin postning, själv med om Durojs avfärdande av SKMA - eftersom han är en av de som skrivit under på uppropet. Att diskutera vänstern och antisemitismen känns ofta som att slå pannan blodig mot en betongvägg. Men inte alltid. Vinden börjar - kanske! - vända. Jag är så glad att vi ändå blev tolv kloka personer som kunde gå ihop i ett upprop om den här frågan. Och jag är glad över de uppmuntrande och entusiastiska tillrop som medundertecknare berättar för mig att de bemötts av efter uppropets publicering.

Uppdatering: Via en också i övrigt relevant och intressant postning hos Magnus Sandelin ser jag att även Anders Svensson ifrågasätter vår vänstertillhörighet. Uppenbarligen anses inte vi som untertecknat uppropet kapabla att själva avgöra var på den politiska kartan vi befinner oss. Det från mitt perspektiv egendomligaste i Svenssons postning är emellertid påståendet att min blogg "alltför ofta tycks ha en fixering vid allt judiskt". Que? liksom. Var finns alla postningar jag skulle ha skrivit om judiskt liv, kultur och religion? Har jag skrivit dem i sömnen, eftersom jag inte kan påminna mig en enda sådan? Är de synliga enbart för herr Svensson? Och vad är det i så fall för egendomliga glasögon han bär?

51 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ganska tröttsamt att man kunde förutspå att ni skulle misstänkas för "judiskhet" (eller besatta av allt "jjudiskt") och ses som femte kolonnare inom vänsterrörelsen.

Jag tyckte det var en bra artikel iaf :)

Charlotte W sa...

Tack Adler! :)

Anonym sa...

Jag tyckte att det var ett mycket bra och inte minst nödvändigt initiativ och en klok och välformulerad artikel. Bra jobbat, helt enkelt.

Anonym sa...

Charlotte,

Jag har väntat på att ni ska få sådana reaktioner du skriver om. Det är trist, men som sag väntat. Framför allt är det tröttsamt att alltid höra hur saker och ting "orkestrerats" uppifrån eller från Israel eller USA. Ert upprop var välbehövligt och jag tror att vänstern håller på att vakna i frågan. Den "antisionistiska" vänstern har ju inte åsiktsmonopol. Många är förblindade p g a att ingen annan analys än hamasvänsterns varit accepterad eller framträdande. Jag tror att ert upprop och t ex sådant som David Muncks framträdande i TV kommer att vända vinden till er fördel. Åtminstone hoppas. Jag är inte vänster, men jag inser vikten av en stark och demokratisk vänster som korrelat mot mörkermän (och mörkerkvinnor) och mörkerteorier.

Anonym sa...

Ang. din förklaring av ordet antisemitism och det som jag uppfattar vara kärnan i uppropet: "det är hög tid att man på vänsterfronten lär sig skilja mellan antisemitism och Israelkritik".

Min erfarenhet av hur makten över ordens betydelse är avgörande för det politiska (eller öppna) samtalet kommer från bråket om man skulle säga "datorrelaterade uppfinningar" eller "mjukvarupatent". Till vissa delar kan bråket spåras i wikipedias artikel om ordet "software patent". För närvarande finns min definition rätt högt upp i artikeln. Jag har s a s ett i wikipediasfären erkänt tolkningsföreträde. I just denna lilla lilla fråga, av just detta lilla lilla ord.

Men det var, och är, ett viktigt ord. Ett gränsdragningsord. Det konkurrerade/ar med just ett annat ord: "datorrelaterade uppfinningar" som till och med i talspråk har en egen gängse förkortning: CII (uttalas si aj aj). Under debatten i början på seklet var förvirringen på båda sidor så stor att man kunde höra både förespråkare för och motståndare till kommissionens förslag säga exakt samma sak (och nu lånar jag formeln från uppropet i Sydsvenskan): "det är hög tid att man på vänsterfronten lär sig skilja mellan mjukvarupatent och datorrelaterade uppfinningar". Det fanns de som försökte (men misslyckades) uttrycka sig lite tydligare: "det är hög tid att man på vänsterfronten lär sig skilja mellan rena mjukvarupatent och datorstödda uppfinningar", det fanns till och med extremister som citerade lagens terminologi: "det är hög tid att man på vänsterfronten lär sig skilja mellan patent på datorprogram och uppfinningar".

Det är utifrån den erfarenheten jag skulle vilja fråga om du tror uppropet skulle fått fler eller färre underskrifter om det stått "det är hög tid att man på vänsterfronten lär sig skilja mellan ren antisemitism och israelfördömanden", eller kanske till och med "det är hög tid att man på vänsterfronten lär sig skilja mellan judehat och israelanalys".

Apropå ordval, såg hos Olbermann ett nogsamt ordval i en kommentar av Julian Bond om en satirteckning på en skjuten apa. Han säger "gorilla", "simian" och "idiot", men inte "ape" eller "monkey". Och så browsade jag runt för att hitta nåt om den beramade judiska lobbyn och hittade ett inslag från Holland som verkade rätt välgjort. VPRO säger om sig själva att det är ett publicserviceföretag. Inslaget finns även på youtube.

Här en välskriven satir på patenttemat. Hoppas den kan inspirera till nya angreppssätt.

Anonym sa...

Ser att Svensson attackerar, vilket lär vara det bästa försvaret. Han böjer sig bakåt så det knakar i ryggraden när han försvarar Jinges besatta blog och anklagar dig med flera att inte vara i linje med partiet. Klart att er modiga artikel trampade honom och hans gelikar på tårna. Om sverigedemokraterna kan rensa ut nazismen ur sina egna led så kan vänstern rensa ut antisemitismen ur sina. Tillhör man jingeklanen så är man "beyond repair".
EL

Charlotte W sa...

Frede & Mariah: tack!
Frede, jag tror & hoppas du har rätt.
Mariah, välkommen till bloggosfären! Måste genast lägga till dig i länklistan.

Erik: återkommer.

Charlotte W sa...

Hm, jag för min del skulle väl iofs säga att man är bortom redemption om man är Sverigedemokrat också...med nazism eller utan...

Anonym sa...

Det är mycket möjligt, Charlotte. Jag känner inte till några detaljer vad det gäller de svenska partierna men efter vad jag läst skulle det ha gjort en ansträngning i rätt riktning. Dylika partier vinner tyvärr sympatisörer där immigrationen är stor.
EL

Anonym sa...

"ett utspel i ett uppifrån orkestrerat angrepp på vänsterns arbete mot den rasistiskt färgade ockupationen av Palestina". (Fetstilen är min.) Visst, vi som ställde oss bakom texten (som jag var huvudförfattare till) är förstås marionetter i de mäktiga judarnas sold...eller hur ska Esbatis ord tolkas, fattar han inte vilka föreställningskomplex han aktiverar med den typen av påståenden?"

Nu tycker jag du är lite orättvis mot Esbati. Det är väl vulgärmarxism 101 att om du inte håller med är du köpt/lurad av kapitalet? Att du läser in att det skulle vara riktat mot judar är din egen tolkning i vad jag uppfattar som ordinär vänsterretorik.

Inre exil sa...

Reaktionen är inte bara förutsägbar, den är dessutom försedd med alla standardfraser. Det är en beklämmande låg nivå som svensk samtida vänster befinner sig på. Inte kan man leva med den. Lika lite som man kan leva med samtida höger kan man göra det med en vänster som ter sig alltmer reaktionär. I just sakfrågorna blottar den sin djupa oförståelse och grumliga syn på alltför välkända historiska fenomen. Antisemitismen är bara ett sådant fenomen, men dessvärre ett av de viktigare. Jag är alltjämt oerhört tacksam för ert upprop, som både diskuterats och applåderats i kretsen de senaste dagarna, men våra förhoppningar om att det skulle föda fler texter av detta slag tycks ännu så länge inte bli infriade. Min djupa pessimism om den svenska vänstern tycks alltså leda till att ert upprop blir undantaget som bekräftar regeln, och det är så sorgligt att man vill gråta.
Bästa hälsningar, Thomas

Anonym sa...

Okej, har läst på lite hos SKMA och hittat en betryggande formulering: "Kritik mot Israels politik [...] är av självklara skäl inte antisemitism."

Samtidigt finns två definierande exempel*) på antisemitiskt stereotypiskt språkbruk: 1) om jag beskriver Israels politik som ett uttryck för gammaltestamentlig hämndlystnad och 2) beskriver Israels politik som ett uttryck för öga-för-öga-tand-för-tand-mentalitet (se nedan).

Jag tolkar det som en fingervisning från SKMA att man ska tänka sig för innan man refererar till gamla testamentet när man pratar om Israels politik överhuvudtaget. Fick just svar av Magnus Sandelin om en liknande punkt till checklistan för att inte trampa i klaveret: undvik allt språkbruk som kan ge associationer till "konspiratoriska planer på herrvälde".

Och det är väl okej att ta sådana hänsyn. Jag tolkar det som att man ska försöka låta bli att väcka nåt som enligt SKMA ligger latent i vårt kulturella arv (se hänvisningar till "den tidiga kristendomen", "1100-talet", "1300-talet", "1800-talet" och "början av 1900-talet").

Men jag undrar om det är en särskilt konstruktiv hållning, eller om man kommer nånstans med att hålla klavertrampet i fokus. Bläddrade lite på wikipedia och hittade t ex att Israel inte har någon konstitution. Det har i och för sig inte vi heller i strikt mening, men sätter den eventuella likheten i ett helt annat ljus om man ser till anledningen (enlig wikipedia): "Several arguments were proposed against the adoption of a formal constitution. The Religious Jews at the time opposed the idea of their nation having a document which the government would regard as nominally "higher" in authority than religious texts such as the Tanakh, Talmud, and Shulkhan Arukh."

Här hittar ju demokrater stora fria ytor att diskutera grundläggande frågor om statsskick på. Jag är inte särskilt bevandrad i Israels konstitutionella historia, men just i ljuset av våra egna nutida problem med demokratifrågor, lissabonfördraget, bushadministrationens mupphävande av konstitutionen, och politisering av EUs grundlagar och fördrag (ACTA någon?) tycker jag att det finns en hel del att problematisera vad gäller "Israels politik" som varken per definition eller fingervisning har med den judiska erfarenheten att göra.


*) Se SKMA under rubriken Vilka är de viktigaste antisemitiska stereotyperna och myterna? under Hämndlystnad Föreställningenom judendomen eller judarna som präglade av hämndlystnad har sina rötter i den teologiska tradition som framställt judendomen som kristendomens motsats. Denna bild förekommer dock sedan länge även frikopplad från ett specifikt religiöst sammanhang. Exempel på detta är när Israels politik beskrivs som ett uttryck för ”gammaltestamentlig hämndlystnad” eller ”öga för öga, tand för tand-mentalitet”.

Charlotte W sa...

Erik: jag tycker du fokuserar fel. Detta handlar inte om Israel! Frågan om antisemitism handlar om förhållningssättet gentemot den judiska folkgruppen - inte om Israels ev icke-existerande konstitution (fattar ärligt talat inte relevansen). Och för att anknyta till din förra kommentar: visst kan man iofs ersätta "antisemitism" med "judehat", för att undvika den felaktiga klyschan att "antisemitism riktar sig också mot araber" etc. Men det är inte ordvalen som är problemet här - problemet är en oförmåga att känna igen och förstå en problematisk grundinställning gentemot judar, och en självbild som inte tillåter någon självkritik på den här punkten.

Anonym sa...

Okej, jag tror missförståndet kommer av att jag aldrig personligen konfronterats med att jag skulle ha en problematisk grundinställning gentemot den judiska folkgruppen. Om jag tillåter någon självkritik på den här punkten är svårt för mig att svara på. Jag får därför svårt att fokusera på ett problem som jag själv inte upplever att jag har. Jag är så vitt jag vet varken jude eller antisemit.

Som en autist med goda intentioner föreslår jag därför en checklista med uttryck, fraser och associationer att lära sig känna igen och undvika, och en annan kontext än den antisemitiska att diskutera staten Israel i.

Eller blir det bara värre då?

Charlotte W sa...

Erik: känner du dig personligen anklagad eller?
Checklista tror jag inte på. Det handlar ju om attityder, inte om enstaka formuleringar - alltså inte om form utan om innehåll.

Charlotte W sa...

Johan: jo man kan förvisso se det som vanlig vulgärmarxism. Men här förespeglas ett slags "beskydd" mot israelkritik, med allt vad det konnoterar om mäktiga lobbygrupper etc (i en svensk kontext!). Esbati är fullständigt tondöv om han inte inser hur väl detta passar till den paranoida retoriken på Jinges blogg (se länken till Magnus Sandelin).

Charlotte W sa...

Thomas: ja det är lätt att bli förtvivlad. Men tänk på att förändringar tar tid...

Anonym sa...

Erik Josefsson, du ska ha heder för att du har viljan att ta in andra argument, för att du lyssnar, att du inser att du liksom vi alla inte kan allting och för att du frågar. Inte alla som kan fråga. En lyhördhet om olika folkgruppers förhållanden, särställning och angelägenheter krävs också om man vill vara aktiv inom EU-parliamentet, skulle jag tro.

Israels föraktare, vanefördömare och negativa särbehandlare, som så hårt försvarar sin cementerade linje, har ofta fört fram att man inte får kritisera Israel för då kallas man antisemit. Kvalificerat nonsens! Visst "får" man kritisera!

Själv ser jag lite olika former av israelkritik. En sorts kritik kan jag och vem som helst direkt se som antisemitisk; när den innehåller stereotyper, myter, schabloner, det som du citerade. Jag håller även med om EU's definition när de ser jämförelsen av enbart Israels (och inga andra länders) agerande med just Nazitysklands som antisemitiskt. Jämförelsen mellan Gaza och ghettot i Warzawa är liknande som dykit upp. Falsk och smaklös jämförelse.

En sorts kritik ser jag som rak, utan omskrivningar, utan "kreativa" överdrivna och missvisande ord. Man kritiserar faktiska händelser utan att dra till med avgrundsjämförelser eller propagandaord och sätter inte hela ansvaret på konflikten på Israel.

En sorts kritik åter ser jag som fördomsfull utan att i första taget kalla den antisemitisk. Jag har ett exempel i Ali Esbatis märkliga rasismanklagelse för några år sedan. Han kom då, utom sig av triumf, med "bevis" med en bloggartikel som skulle "bevisa" att Israel var en rasistisk stat, belägg för hans ofta återkommande apartheiskröna: gästarbetare från Kina skulle ha avkrävts intyg på att de inte skulle gifta sig med en israel. I Esbatis föreställningsvärld var det tecken på israelisk rasism. Det visade sig att det var den kinesiska staten som avkrävde detta löfte för att en kinesisk arbetare skull få arbeta utomlands. Det är klart, vad ska man tro om en som i åratal håller på så där?

Sedan finns det ju kritik av Israels agerande jag helt enkelt vill kalla enfaldiga lögner. Dit faller spridande av overifierade uppgifter om antalet döda civila och barn, ord som folkmord, massaker och slakt i Israels krig mot Hamas. Nån inom vänstern som faller inom den kategorien?

A-K Roth

Anonym sa...

Nej, inte "anklagad", men jag är rädd för en brist, att jag skulle kunna vara "tondöv", alltså autist i nån politisk bemärkelse.

Autister behöver som bekant enkla tumregler för att kunna förstå andra människors kommunikation.

Men när jag ser Levi och Judt i det holländska klippet kan jag känna djup sympati med slutklämmen i uppropet; Daniel Levi säger "the institutional organised leadership of the community has taken things in a very different direction" när han pratar om "diaspora politics" i 42:45; Tony Judt säger att det är en risk att USA kommer att säga till Israel att "You don't matter so much to us anymore" (~49:30): - Vi skulle önska att man inom vänstern förmådde självkritiskt granska attityder och förhållningssätt inom de egna leden istället för att vända taggarna utåt och vädra politiska konspirationer där det istället finns en omsorg om såväl samhällets i stort som den lilla judiska minoritetens välbefinnande.

Jo, om inte den lilla judiska minoriteten kan känna sig trygg inom vänstern, då är vi alla illa ute.

Charlotte W sa...

Äsch. Du är ju, som A-K skriver, öppen för diskussion. Och det är väl inte autister?

Jag personligen kände mig rätt kluven till den där dokumentären. Den ödesmättade musiken, talet om "offer" (när det typ handlade om att nån blivit kallad för antisemit, nån annan missat en middagsinvitation o dyl...), och resonemanget om Irakkriget som man om man vill skulle kunna hårdra till "Det var judarnas fel".
Men jag vet inte jag.

Anonym sa...

Idiot har jag blivit kallad forut, men aldrig "nyttig idiot". Det maste val anda vara battre an att bara vara idiot. En uppgradering saledes.
Eleni S

Charlotte W sa...

Hihi.

Anonym sa...

A-K Roth, tack för vänliga ord. Visste inte att det fanns en "EU definition" som är relevant för den här diskussionen. Har du länk?

Alltså, jag har varken studerat Israels historia, sionism eller antisemitism. Och det gör att jag inte riktigt vet vad som skulle kunna uppfattas som kränkande eller politiskt känsligt.

Men nu har jag bläddrat lite mer hos SKMA och hittat en analys av en forskningsrapport som heter "Förintelsen i det israeliska historiemedvetandet". Där beskrivs tre olika israeliska perspektiv (eller stadier) som rimligtvis måste ha haft både anhängare och kritiker i Israel. Det är kanske de du menar med "lite olika former av israelkritik"?

Det som slår mig i rapporten (och som jag alltså inte kände till) är att "Den israeliske politiker som kanske flitigast använt Förintelsen i politiskt syfte är Menachem Begin, som bland annat försökte legitimera inmarschen i Libanon med hänvisning till säkerhetslärdomen. Begin och andra på den politiska högerkanten gjorde Förintelsen till ett slagträ i den inrikespolitiska debatten, inte minst genom att jämställa diverse ledare i arabvärlden med Hitler."

Analysen av rapporten står Lars M Andersson för. Han är "universitetslektor vid Historiska institutionen i Uppsala och medlem i
Svenska Kommittén Mot Antisemitism". Jag kan inte se annat än att hans positiva omdöme av rapporten garanterar att ovanstående citat är innehållsmässigt korrekt.

Men konsekvensen av att jämföra diverse ledare i arabvärlden med Hitler är ju att dessa ledares kritik mot Israels politik självklart blir antisemitisk. Det som är förbliffande är att SKMA samtidigt säger att "Kritik mot Israels politik [...] är av självklara skäl inte antisemitism."

Jag ser inte vad som är självklart överhuvudtaget. SKMAs rapport ger tvärtemot sin egen FAQ ett exempel på att israeliska politiker definierade kritik mot Israels politik som antisemitism.

Jag skriver definierade eftersom det är mycket möjligt att det här skedde under en övergående period. Följande citat tyder på det: "Istället jämställdes då och där [1930- och 1940-talens nazistkontrollerade Europa] med här och nu [egen stat med en egen armé efter 1948] och det framhölls att Israels situation var lika utsatt som judarnas varit under Förintelsen; Israel hade blivit världens jude." (jag hittar inte riktigt nån datering av den här perioden).

Om detta inte var en övergående period gäller uppropets utmaning i än högre grad, att nu gäller det verkligen för vänstern att "visa omsorg om såväl samhällets i stort som den lilla judiska minoritetens välbefinnande" eftersom det enligt några politiker på den politiska högerkanten isåfall fortfarande inte är nån skillnad mellan antisemitism och israelkritik.

Charlotte W sa...

Erik: jag fattar fortfarande inte varför du så fullständigt är inne & jiddrar om Israels politik, israeliska politikers uttalanden etc. (Och nej, du missförstår nog vad A-K menar med "Israelkritik". Hon menar nog kritik av israelisk politik - som oftast är legitim och välgrundad, men ibland bygger på rena projektioner och fantasiföreställningar.) Vi är i Sverige, vi rör oss i en svensk kontext. Ser du ingen skillnad mellan "judenheten" å ena sidan, och "Israel" å den andra? Ska judenheten stå till svars för vad den ena eller andra israeliska politikern har sagt, menar du? Klassiskt kollektivt skuldbeläggande.
Förstår du inte att SKMA å ena sidan, och israeliska politiker å den andra, är två helt olika storheter? Du verkar klumpa ihop dem på ett ytterst märkligt sätt.

Anonym sa...

Jag menar att jag håller med uppropet om att vänstern måste skydda den lilla judiska minoriteten i Sverige både från de politiker som skuldbelägger judenheten och det judehat som finns i en svensk kontext.

Men som sagt, jag vet inte riktigt hur. Redan när jag skriver ovanstående känner jag att jag är ute på djupt vatten eftersom jag inte riktigt vet vad "judenheten" och "vänstern" är för kollektiva storheter.

Jag skulle kunna skriva om för att det ska bli bättre grundat i mig personligen: Jag menar att jag håller med uppropet om att jag som medlem i vänstern måste skydda medlemmar av den lilla judiska minoriteten i Sverige både från de politiker som skuldbelägger dem och det judehat som drabbar dem i en svensk kontext.

Vart det bättre?

Charlotte W sa...

Jepp, mycket bättre.

Anonym sa...

Bra!

För att knyta ihop säcken med mjukvarupatenten: Jag frågade Yannis Skulikaris, en av cheferna för EPOs lobbyarbete i Europaparlamentet 2005, vad vi i Europa ska kalla alla de patent som i USA var klassificerade som affärsmetodpatent (class 705 om jag minns rätt), och som också var beviljade av EPO.

Det var alldeles efter presidenten Pompidou hade hållt tal om att EPO inte alls beviljade affärsmetodpatent och i största allmänhet var mycket bättre än USPTO.

Jag kommer inte ihåg exakt vad han svarade, men jag bubblade på och föreslog "patent på datorrelaterade affärsmetoder". Jag minns att han blev sur iallafall :-)

Anonym sa...

Erik, EU har en "Working definition of antisemitism" i en pdf file som är "secured" och inte går att klippa och klistra. Jag googlade på 'EU definition antisemitism' och då kom det upp direkt. Det finns ett speciellt stycke om antisemitism som det berör attityder om Israel. Du får läsa dig fram dit. Jag vet inte om någon - SKMA? - har det i svensk översättning.

Mina funderingar om olika sorters kritik mot Israel är mina egna men jag borde nog sätta mig ner och läsa vad SKMA har att säga.

A-K

Fredrik Stangel sa...

Hörnu Wiberg, det finns ingenting i autism som per definition omöjliggör en öppenhet för diskussion, eller ens förståelse för motpartens argument.

Charlotte W sa...

Jaja förlåt då. :)

Fredrik Stangel sa...

Nåja, vi är nådiga.

Charlotte W sa...

Tack goe herrn! :)

Anonym sa...

Finns någon plats där undertecknare av uppropet publiceras?

Skulle vara intressant veta om det är ett visst 'overlap' av undertecknare av din grupps upprop och Dror Feilers grupps upprop mot hur Israel svarade på Hamas' åttaåriga raketattacker.

Har svenskar tappat konsten att "tacka för senast"? :)

Inget skulle göra mig gladare än om t.ex. Dror Feiler skrev på din vänstergrupps upprop. Och det har han kanske gjort.

A-K Roth

Charlotte W sa...

A-K, uppropets undertecknare är helt enkelt de tolv namn som du hittar under texten i Sydsvenskan (länk finns i postningen).

Anonym sa...

Ahså, det var ingen fortsatt namninsamling efter de tolv. Ni tolv ska ha heder. Tolv hedersvurna människor! Får en att tänka på Henry Fonda av nån anledning.
A-K

Anonym sa...

A-K
Klassikern Tolv Edsvurna Män
EL

Hossein Nayebagha sa...

>>Så kan till exempel Ali Esbati på fullt allvar kalla vår artikel för "ett utspel i ett uppifrån orkestrerat angrepp på vänsterns arbete mot den rasistiskt färgade ockupationen av Palestina". (Fetstilen är min.) Visst, vi som ställde oss bakom texten (som jag var huvudförfattare till) är förstås marionetter i de mäktiga judarnas sold...eller hur ska Esbatis ord tolkas, fattar han inte vilka föreställningskomplex han aktiverar med den typen av påståenden?>>

Ska du inte skriva ett upprop mot dig själv också? För uttalanden som ovan antyder ju att du priojicerar din egna judenoja på Ali. För han antydde inte ens att uppropet skulle vara orkesterad av "judar". Han syftar uppenbarligen på högern som verkar ha en prinicp att alltid ge sitt stöd till Israel och USA:s utrikespolitik.

Skillnaden mellan Ali och ni som skrivit under artikeln är att Ali känner medlidande med de som står under ett brutalt förtryck, medan ni är mer intresserade av att skaffa er ett gott ryckte genom att leka antisemitiska väktare. Du kan påstå att det inte handlar om Israel, men det handlar inte heller om judar hos Ali. Och Ohly ska fan inte behöva göra något slags försvarstal där han tar avstånd från en antisemitism hos vänstern som inte existerar.

Charlotte W sa...

Som sagt: oavsett hur Ali tänkte när han skrev det så passar hans retorik som had i handske med de paranoida judefientliga tankegångar man hittar hos Jinge. Har du läst den bloggen, har du förstått invändingarna mot den? Jag tycker annars du borde försöka sätta dig in i frågan. Du kan börja med att läsa den postning av Magnus Sandelin som jag hänvisar till i texten.
Att påstå att inte existerar någon antisemitism inom vänstern är lika naivt som självgott. Och du - spekulera inte i mina motiv och hur jag känner. Jag förstår att det får dig att känna dig moraliskt överlägsen och god genom den där typen av retorik ("ni skiter i de förtryckta" etc), men det är inget annat än ett anti-intellektuellt och självförhärligande tomt retoriskt trick.

Unknown sa...

Charlotte Wiberg sa...
"Thomas: ja det är lätt att bli förtvivlad. Men tänk på att förändringar tar tid..."

Ja Charlotte, några har ju väntat i 2000 år så nog borde det vara på tiden... ;)

Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v) sa...
"om inte den lilla judiska minoriteten kan känna sig trygg inom vänstern, då är vi alla illa ute."

Jag känner ingen jude i Sverige som säger sig vara trygg inom vänstern, men det är möjligt att jag känner bara fel sorts judar.

Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v) sa...
"Visste inte att det fanns en "EU definition" som är relevant för den här diskussionen. Har du länk?"

Var så god:
http://eumc.eu.int/eumc/material/pub/AS/AS-WorkingDefinition-draft.pdf

Hossein Nayebagha sa...

Om du ska anklaga mig för att försöka få mig själv att framstå som överlägsen kan du väl lägga av med det själv innan; klapp på huvet med kommentarer som säger: "hörre du, har du förtsått den här debatten? jag tycker nog att du ska sätta dig in i det först". Jag är inte din apa. Och angående spekulationer om dina innersta motiv, även där passar det inte att du löst spekulerar om judenoja hos Ali.

Ja, jag har läst Jinges blogg och jag har också läst "SKMA":s anklagelser mot den för några månader sen. Jinge skriver om Israels förtryck mot Palestina och blir såklart anklagad för att vara antisemit. What else is new. Det finns inte en enda Israelkritiker i hela världen som inte av någon under något tillfälle blivit kallad för antisemit.

Talar någon om Israel så kan man alltid gräva och förr eller senare hitta någon uttalande som är tveksam eftersom den råkar likställa judar med Israel. Inte minst för att Israel själv vill vara väldigt tydlig med sin judiska identitet varje gång som den beskriver sig själv som offer för hot från arabvärlden.Men det låter förstås annorlunda när de bestämmer sig för att bomba palestinier och libaneser.

Det gör i alla fall inte Jinges blogg till antisemitisk. Det kommer alltid att dyka upp några feltramp oavsett var diskussionen äger rum och vem det är som detlar. Det är därför vi kallar dem för strukturella. Om såna enstaka felsteg gör Jinge till antisemit då måste varenda bloggare i hela Sverige som mer än en gång har berört "ämnet" "immigration och integrering" vara islamofob. För det dyker alltid upp för eller senare, även när det är välmenat. Förr eller senare är alla svartskallar traditionsbundna muslimer.


Typiskt för övrigt att kritiken mot honom alltid kommer i form av anklagelser, och aldrig direkt i hans blogg (av vad jag har sett i alla fall). För ni vill inte ha dialog med honom. Det är bättre att hålla sig på distans så att man kan frånta honom möjligheten att försvara sig.

För att inte tala om Duroj. Oj, hon har antisemitiska tendenser för att hon säger att att SKMA ljuger. Som om VAD? Vilka tror ni att SKMA är? Sen när är de immuna mot kritik?

Och "naivt" om något är att tro att hela det här uppropet i praktiken är något annat än Israelisk propaganda. Det spelar ingen roll vem som har skrivit den och i vilket syfte. Texten får sin mening i ett sammanhang och i det här fallet betyder det att om vänstern gör misstaget att ta den här "kritiken" på allvar, så kommer man aldrig att kunna ge sitt fulla stöd till Palestina utan att tillägga "inte för att jag är antisemit...". Att Ohly ska "ta avstånd" från antisemitism vore detsamma för honom som att säga att "ja, jag erkänner att jag inte har tänkt på det här med judehat förut...".

Charlotte W sa...

Hossein, läs innantill och återkom sedan. Vi anklagar inte Duroj för att vara antisemit - utan för att inte ta frågan om antisemitism på allvar. Jag anklagar inte heller Esbati för att vara antisemit - däremot för att tanklöst uttrycka sig på ett sätt som passar mycket väl in i en antisemitisk retorik.
Problemet med Jinges blogg handlar inte om enstaka övertramp, det är väl belagt av mig, SKMA, Magnus Sandelin och andra (jag tänker inte förse dig med länkuppgifter; leta själv). Det är dock intressant att du lyckas på en gång tala om strukturella problem och avfärda antisemitiska uttryck. Hur går det ihop egentligen?

Charlotte W sa...

...och vad är det som är så himla svårt med att hålla flera tankar i huvudet samtidigt?? Och att fatta att det finns en judisk minoritet i Sverige som kanske förtjänar solidaritet lika väl som andra grupper du uppenbarligen månar om? Vad vill du helst vara: en selektiv eller en konsekvent antirasist?

Anonym sa...

Hossein, var och en bildar sin egen uppfattning om saker och ting. Ali Esbati har gått över gränsen till det anständiga - i min syn - så många gånger att jag kan säga att för mig är det så att "the bottom is indeed nådd". Jag har iofs inte läst hans blogg på något år eller så; är inte masochist precis. Det jag läste tidigare var förfärligt fördomsfullt och okunnigt. Propagandadravel oftare än inte. Så kan det gå när man är fanatisk i sin ideologi.

Alis krokodiltårar om Förintelsen imponerar inte en som känner till att karln har gjort en sak av att donera till en terrororganisation, ljugit om mycket, fört andras osanningar och halvsanningar vidare utan skrupler samt använt ord som inte är annat än uppviglande, överrivna och extremistiska. Du är imponerad av hans "medlidande". Har du fått från honom åsikten att dem som är israelvänliga inte kan vara palestinvänliga och värna om alla barn i konflikten? Säg mig, har Ali skrivit någon artikel om de konstant attackerade barnen i Sderot eller dem i värre situation i Darfur eller räknas de inte bland världens utsatta barn?

Men tillbaka till avsikten med uppropet, antisemitiska yttringar inom vänstern i Sverige, som ignoreras eller viftas bort av stora delar av vänstern.

Hylla Ali, föralldel, Hossein, om du ser honom som en god människa. För min del är "the proof of the pudding in the eating". Visa mig en debattartikel från Ali där han starkt fördömer och tar avstånd från de judihatiska verser som skanderades i marschen i Malmö. Som jag inte frivilligt läser hans blogg - på det att jag inte vill kväljas av olust, kan du kanske rapportera vad denne medlidsamme man har skrivit i stöd av en av Malmös minoriteter, judarna. Kan du och Ali tänka er in i hur det känns för svenska judar att se folk skandera judehat och hyllande av en judemassaker. Islamofobi OCH antisemitism borde väl en svensk medlidsam vänstermänniska kunna ha råd med? Om inte, varför?

A-K Roth

Hossein Nayebagha sa...

@Charlotte

Jag förstod det du skrev om Ali från början. Jag håller bara inte med dig. Så enkelt är det. Vill du se det som ett slag mot "judar", kanon. Jag ser det som uppenbart ett slag mot högern.

Om Jinges övertramp så har jag läst både SKMA, er och Sandelins texter och det finns inga tunga avslöjanden om man säger så. När det först blev aktuellt med SKMA:s artikel var det bara en av Sandelins bloggkommenterare som kunde plocka fram en klumpig citat av Jinge. Så det har hänt, men varken till mängd eller grad är det tillräckligt för att döma ut bloggen som antisemitisk. Men eftersom bloggen är vad ni gör den till, och eftersom du insisterar att Alis kommentar passar judefientlig retorik, är det inte så förvånande att du och de andra gör den bedömningen.

Ja, jag avfärdar idén att vänstern har ett antisemitiskt problem, liksom jag avfärdar idén att vänstern har ett sexistiskt problem eller ett immigrantproblem, trots att det finns på ett strukturellt plan. Det är ju inte problem för just vänstern, därför det inte vänsterns problem mer än någon annan grupps.

Jag har inte sagt något om den judiska minoriteten i Sverige. Eftersom jag inte håller med dig om att vänstern har ett antisemitiskt problem tycker jag inte heller att vänstern trampar på den judiska minoriteten i Sverige. Så går det ihop, apropå att hålla fler tankar i huvet samtidigt. Bara för att jag har upplevt att det har kommit ett fördomsfullt yttrande om iranska män t ex. betyder inte att jag kommer att trycka upp en massa flygblad om vänsterns problem med rasism mot iranier.

@A-K Roth

Vad säger dina tankar om Ali mer än att du är hans meningsmotståndare och därmed tolkar allt han gör och säger utefter det? Du tycker att han donerade pengar till en terroristorganisation, han tycker att han donerade pengar till en palestinsk befrielseorganisation.

Jag är inte Alis talesman, men eftersom du tar upp det så kan jag utgå lite från hur han tänker om

* Varför han nu ev. inte tycker att man kan vara Israelvän och samtidigt bry sig om palestinska barn?

Det beror på vad man lägger för betydelse i "Israelvän". Antagligen tycker Ali att om man försvarar Israels politik mot palestinier, så försvarar man brott mot mänskliga rättigheter. Och det är ju regel snarare än undantag hos folk som kallar sig själva för Israelvän.

* Varför Ali aldrig tar upp Darfur?

Jag vet inte om han aldrig gjort det. Men om det nu är så kan det ju bero på att världsamfundet har fällt sitt dom över Darfur, medan världens stormakter står och tittar på det som händer palestinierna... Liksom de har gjort i över 60 år!

Notera för övrigt att med samma kriterier som Jinge anklagas för antisemitism skulle jag nu utan problem kunna anklaga dig för att ha gjort islamofotbiska uttalanden. "Vad har Darfur med det här att göra? Ah, du menar att det är ett problem som gäller MUSLIMER?!!!"

Jonathan Leman sa...

Svensk översättning av OSCE-ODIHRs definitioner

http://www.european-forum-on-antisemitism.org/working-definition-of-antisemitism/svenska-swedish/

Charlotte W sa...

Hossein: nej, du förstod inte. Eftersom du förutsatte att jag uttalade mig om Alis motiv.
"Vänstern har inte mer problem med antisemitism än någon annan grupp", heter det plötsligt nu - innan hette det att antisemitism inte alls skulle finnas inom vänstern. Intressant. Men - som jag har skrivit ett antal gånger - problemet är inte att antisemitismen skulle vara särskilt stor inom vänstern. Problemet är att den inte känns igen och inte åtgärdas. Istället bagatelliseras den och viftas bort - så som du gör vad gäller antisemitismen på Jinges blogg (som är mycket större än vad du vill påskina - nej, du kan inte ha satt dig in i frågan särskilt väl, alternativt är du helt enkelt väldigt okunnig om vilka uttryck antisemitism tar). Jag har själv varit aktiv vänsterpartist och vet att man jobbar aktivt med frågor om sexism och andra typer av rasism och främlingsfientlighet. Om någon vänsterpartist skulle ha en sexistisk eller allmänt främlingsfientlig blogg skulle det, med rätta, ta hus i helvete. Men när det handlar om antisemitism så är det inte se, inte höra, inte tala som gäller.

Anonym sa...

Hossein, bry dig då inte om mina bekymmer med Alis vinkling. Gå direkt till sista stycket i mitt inlägg.

"...Visa mig en debattartikel från Ali där han starkt fördömer och tar avstånd från de judihatiska verser som skanderades i marschen i Malmö ...rapportera vad [Ali]...har skrivit i solidaritet med av en av Malmös minoriteter, judarna..."

[Ser nu ett konstruktionsfel i ovan text: "Visa mig en debattartikel från Ali där han starkt fördömer och tar avstånd från att judihatiska verser skanderades..." är vad jag menade. Att Ali säkert tar avstånd från texterna tvivlar jag inte på. Att de skanderades i Malmö däremot...]

Å andra sidan har jag just läst ditt svar till Charlotte och inser att du nog inte anser att det visades något judehatiskt i marschen i Malmö. Därför blir det nog futilt att försöka resonera. Antar att du tycker att dem som helt öppet och under en marsch hotar och öppet förödmjukar judar som grupp - i Sverige - bara är "motståndsmän" också.

Att andra minoriteter fått ta emot ordentligt med skit och förödmjukande behandling från rasistiska dumsvenskar ursäktar inte vad som görs mot en annan grupp minoriteter i Sverige. Men som sagt - futilt.

A-K Roth

Anonym sa...

"Skillnaden mellan Ali och ni som skrivit under artikeln är att Ali känner medlidande med de som står under ett brutalt förtryck, medan ni är mer intresserade av att skaffa er ett gott ryckte genom att leka antisemitiska väktare."

Hossein det dar ar helt fantastiskt. Vad vet du om vad vi tycker om mellanostern konflikten? Varfor utgar du i fran att vi struntar i offren? Varfor laser du in saker som du faktiskt inte kan veta? Det har handlade inte om Israel utan om antisemitism som faktiskt existerar. Jag tror inte att det ar vanligt inom vanstern, men den finns, och det ar val illa nog?
AK Roth, jag instammer helt i vad du skriver. (for en gangs skull:))
Eleni S

Anonym sa...

Bra, Eleni! Jag träffade en gång en iransk läkare på en kongress i San Diego. Det blev tal om Sverige där hon hade en kusin. Kusinen hade berättat att han kallats "black in the head" eller liknande. Jag visste genast vilket ord hon syftade på. :( Gissa om jag skämdes och faktiskt bad om ursäkt för vad somliga av mina landsmän hävde ur sig?

A-K Roth

Anonym sa...

De kallade henne svartskalle? Ahh, det ordet framkallar skona barndomsminnen hos mig...ah vilka minnen....:D
Eleni

Anonym sa...

Var du själv utsatt, Eleni? Tråkigt.

Ett kusinbarn mobbades med detta ord eller liknande. En dag rann sinnet på henne och hon gick i attackmode; hennes plågoande hamnade visst på sjukhus och flickan på terapi. :(

A-K Roth