fredag, mars 06, 2009

Ensidigheten

På sätt och vis är det väntat att personer ur den äldre generationens politiska aktivister ondgör sig över dagens. Men Nils Schwarz sätter ändå fingret på några springande punkter när han (i Expressen) apropå 2009 års Stoppa matchen-kampanj skriver såhär:

Att demonstrera mot Chilematchen var fullständigt självklart. En militärjunta som störtar en demokratiskt vald regering och begår masslakt på sina politiska motståndare – det fanns bara en sida att stå på.
Men i Mellanösternkonflikten är alla ensidiga ställningstaganden – det må vara för Israel eller Palestina – bara kontraproduktiva, ännu ett vedträ på den allt förbrännande brasan. Att uppmana till bojkott av Israel skapar ingen fred, det stärker bara tuppkammen på Hamas och förlänger palestiniernas lidanden.

Ensidigheten är ett skäl till att jag inte ställer upp. Det andra är att demonstrationen i Malmö redan från början är inriktad på våld, inte från majoritetens sida men från tillräckligt många. Adrenalinstinna afa-hannar och andra femtekolonnare från den så kallade autonoma ”vänstern” kommer att förvandla också den här demonstrationen till samma destruktiva självändamål och rituella polisslagsmål som de gör med alla andra manifestationer, där de kan smyga med i massan.
Det tredje skälet till att jag inte deltar är att demonstrationens arrangörer inte kommer att ha mod, kraft eller ens vilja att avvisa antisemitiska yttringar. Så länge Israelkritikerna är så flata inför lössen i den egna fanans veck får de klara sig utan min medverkan.


Schwarz är inte ensam om att peka på den märkliga ensidighet och obehagliga underton som vidlåder helgens planerade protester. Per Planhammar i GP:

En sak är att världsomspännande bojkotter drabbar ett land, som i fallet Sydafrika, men konflikten i Mellanöstern är mer komplicerad än så, inkluderande våldsdåd från två håll. Somligas romantiska spiral, som vrider sig ut från sjalarna i centrum till självmordsbombare i ytterkanten, tycks inte kunna införliva detta i sin rörelse och vokabulär, vilket i det aktuella fallet tenderar att också vrida antisionism till ren antisemitism.

...och Nisha Beshara i Dagens Arena:

Det finns inte någon internationell rörelse som är tillräckligt kraftfull för att isolera Israel, på det sätt som Sydafrika isolerades för några decennier sedan. Och protester mot israelisk politik och brutalitet behöver börja i en helt annan ände än Davis Cup - en inställd match bidrar inte på något sätt till fred i Mellanöstern. Det finns dessutom ingen konsekvens eller logik i en isoleringen begränsad till Israel. Varför hörs inga protester mot att idrottsmän från Ryssland, ett auktoritärt land med övergrepp på tjetjener på samvetet, är på plats i Malmö? Eller Rumänien, där den romska befolkningen blir allvarligt diskriminerad och öppet kränkt av politiker? För att inte tala om USA, som bedriver krig på två fronter.
(---)
Protesterna mot Israels politik går att förstå så länge de är fredliga. Och kan hålla antisemitismen borta från leden. Tyvärr har vi ännu inte sett exempel på sådana.

I Sydsvenskan listas även två arrangemang med anknytning till internationella kvinnodagen bland de anti-israeliska aktiviterna. Ikväll klockan 11 på Möllevångstorget är det samling till "'Ta natten tillbaka'/'Det är vi som bestämmer'. Demonstration mot mäns våld mot kvinnor och mot DC-matchen." Med på listan finns också söndagens "'Det är vi som bestämmer'. Demonstration på internationella kvinnodagen under devisen 'All klasskamp är kvinnokamp'". Att protestera mot Israel verkar fylla någon slags allomfattande funktion i kampen mot förtryck och ondska.

Andra kommentarer med olika slags anknytning: A. Adler på Newsmill, Jonathan, Magnus Sandelin.

Uppdatering: Dilsa Demirbag-Sten i Expressen.

86 kommentarer:

Fredrik Stangel sa...

Jag blev nästan nostalgisk när jag såg allt krossa-sionismen-leve-Palestina-ståhej kring den eländiga Davis Cup-matchen. Sen hittade jag det här trevliga blogginlägget, precis vad som behövs för att nyansera denna sakliga och hövliga debatt: http://www.ilyameyer.com/2009/02/history-for-dummies.html

Charlotte W sa...

..skratta eller gråta?...
Själv ska jag strax iväg för att observera stoppa-matchen-demon här i Malmö. Önska mig lycka till - jag vill inte ha gatstenar vinande runt huvet...

Fredrik Stangel sa...

Lycka till! Håller tummarna för att det ska gå någorlunda civiliserat till.

Charlotte W sa...

Tack!
Nja det var halvciviliserat. Kommer nog en postning om det imorgon.

Anonym sa...

Jag haller inte med Schwartz....jag tycker det ar latt att valja sida.....Jag ar nog fanatiker i alla fall :) Daremot haller jag med Beshara, att stoppa matchen bidrar inte till fred, och tyvarr kommer demonstrationen antagligen innehalla sa val vald som antisemtiska slagord.... Fy for att vara palestinavan idag...Det ar nog roligare att vara Israelvan...Man ligger i moraliskt overlage i Sverige och i militart overlage i mellanostern :)
Fa inte en tegelsten eller nat i huvudet, Charlotte. AFA verkar ratt valdsamma.

Tva nyheter fran mellanostern for ovrigt: Fayyad kommer att avga, "efter som han inte ser nagot hopp i fredsforhandlingarna" och nya bosattningarna kommer att byggas pa vastbanken. Heja Israel.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1068033.html
Eleni S

Anonym sa...

Synd om mannen i palestinasjal som blir attackerad av med-demonstranter http://sydsvenskan.se/malmo/article417781/Polis-drog-vapen-under-kravallerna.html

hoppas han anmäler dem för misshandel

Charlotte W sa...

Eleni: ja de är våldsamma. Men det gick att hålla sig undan & jag är ju inte snut så...några direkt antisemitiska slagord hörde jag inte men det fanns förstås vissa inslag som jag tycker är tveksamma. Återkommer om det.

Adler: ja suck...

Anonym sa...

Eleni
"Fayyad kommer att avga, "efter som han inte ser nagot hopp i fredsforhandlingarna"
Nja, det är nog snarare för att underlätta försöken till att bilda ett samstyre mellan PLO och Hamas. Vilket bekräftades av Abbas. Hamas har inte något gott öga till Fayad och skulle det realiseras så skulle Fayad nog inte få behålla sin post. Stora delar av miljarderna riskerar hamna i Hamas och PLOs fickor, viket innebär slutet på all transparang.
EL

Anonym sa...

Man ska mest gråta, Charlotte. Igår talade jag i telefon med en 82-årig israelisk vän, läkare på kongress i Boston. Man talar mycket om Sverige nu i Israel, sa han. Jag sa att jag gör så gott jag kan att avprogrammera svenskarna; här får du liksom jag gärna skratta åt mig. Jag sa att jag bloggar. ("What is blogging?", frågade han också.) Han sa att två av barnbarnen gör militärtjänsten, en flicka och en pojke. Han sa att européerna inte verkar bry sig om det eviga terrorvåldet mot israelerna. Och jag sa som det var. Här får man gråta över Sverige igen.

Till och med de mer fritänkande inom (s) som är emot "Stoppa matchen"-mentaliteten lägger fram åsikter som vore det allmänt accepterad sanning; är det nåt i vattnet?:

"...Visst, Israel ägnar sig åt att utplåna[sic] ett folk och ett nationsbygge...", skriver Stig-Björn Ljunggren som annars verkar stå med fötter på jorden och pilsner i handen. Please tell me he was being ironic, du som förstår film, hysteri och nyanser!

Annars en bra artikel, speciellt de goda orden om Norrlands Guld:

http://www.ljunggren.com/index.php?option=com_idoblog&view=idoblog&Itemid=3

Med smil och tårar,

A-K Roth

Anonym sa...

Tack för länken till Dilsa. Såg just bilder från Malmö på Euronews. Nyheter går nu snabbt runt jorden och dessa var inte smickrande för Sverige. Att lägga matchen i Malmö av alla städer var att be om bråk.
EL

Anonym sa...

EL, privata kallor har rapporterat att Fayyadd kanner sig ganska pessimisk just nu. Det finns sakert goda skal, eftersom det inte verkar som Israel vill ha fred. A K Roth, Israel agnar sig at att utplana ett nationsbygge. Okade bosattningar och annexering kommer att leda till att tvastatslosningen blir omojlig, och att det inte langre finns ett hopp om en palestinsk stat. Det var nog det Ljungren menade. For ovrigt far du grata om du vill, men du har egentligen inga skal: Sveriges protester kommer inte att stoppa Israel.
Eleni S

Charlotte W sa...

A-K: man kan gråta över enfaldig anti-israel-plakatpolitik. Men man kan också gråta över en uppenbart rasistisk proisraelisk bloggare som Ilya Meyer (se Fredrik Stangels länk, första kommentaren).

Anonym sa...

Tack, Eleni. Jag hade mest "utplåna ett folk" i sinnet. Jag tror sånt kryper in av sig självt, kanske inte menat, men vem vet. Som jag gillar Ljunggren skyller jag på etablerat vanetänk inom partiet. Eller Norrlands Guld? :)

Och ja, Charlotte, där ser man kollektivanklagelsen i bild.

A-K

Ilya Meyer sa...

På http://www.ilyameyer.com/2009/02/history-for-dummies.html kan man se bilder på hur regimerna i Gazaremsan respektive Västbanken indoktrinerar civila medborgare – barn som vuxna, via tidningar, TV och radio – till rasism och hat mot judar.

Av Fredrik Stangel och Charlotte Wiberg betecknas dessa bilder som uttryck för rasism.

I mitt inlägg upprepar jag flera gånger att det är de officiella representanterna för de palestinska regimerna i Gazaremsan respektive på Västbanken som har planerat och sanktionerat hatet. Om man läser texten ser man att det inte riktas någon anklagelse mot palestinier som "folk" en enda gång. Av en väldigt bra anledning: de är offren i detta makabra samhällsklimat. Ett samhällsklimat styrt helt och hållet av deras politiska ledare, vilket i vissa (men långt ifrån alla) fall även inbegriper deras religiösa ledare.

De enskilda bilderna visar just det: enskilda ”snapshots” ur ett samhälle som utvecklas i en farlig riktning. En enda sådan bild borde vara ett allvarligt varningens tecken. Att fler sådana bilder finns understryker hur viktigt det är att stävja denna samhällsdestruktiva trend. Att på grund av bildernas råhet anklagar budbäraren för rasism är befängt. Bilderna är tyvärr sanna, de visar på en sällsynt råhet som öppet präglar delar av det palestinska samhället – de delarna som styrs av regimernas ledare. Det betyder ingalunda att alla palestinska araber är våldsdyrkande rasister utan just att de som borde veta bättre är de som står bakom den medvetna förstörelsen av det palestinska sociala samhället.

Bilderna är tankeväckande, det är därför de har valts. Är bilderna att uppfattas som representativ för nationella aspirationer? Det vet endast den läsare som tar sig besväret att fördjupa sig i ämnet. Det är just det de ska göra – väcka forskningslust. Vilka slutsatser som dras är upp till läsaren. Men utan att se bilderna går läsaren miste om källan till situationen: obarmhärtig daglig indoktrinering från samhällets högsta instanser. Resultatet är samhällsfarligt.

Personligen tar jag mycket illa vid mig av anklagelser mot min person. Redan som 16-åring var jag aktiv i kampen mot rasism och mot våld. Då i Bangladesh, där både muslimer och hinduer råkade mycket illa ut i det pakistanska inbördeskriget som ledde till etablering av Bangladesh ur det forna East Pakistan. Bland min familjs bästa vänner i Israel finns arabiska familjer som vi har känt sedan tidiga 70-talet. Min moster är gift med en muslim och mina kusiner är muslimer, och vi är oerhört stolta över vår familjs multibottnade etniska diversitet.

Bilderna handlar sålunda inte om religionsmotsättningar eller om nationella aspirationer – de klassiska begreppen i ämnet rasism. De handlar istället om en politisk ledning som korrumperar ett samhälle, och där själva samhället förlorar. Det palestinska samhället. I en sådan jämförelse finns inga beröringspunkter mellan de palestinska och israeliska samhällena. Finns sålunda inga rasister i Israel? Jag känner inga personligen men jag tvivlar inte för ett enda ögonblick att de finns, precis som rasister finns i Sverige. Men i Israel, liksom i Sverige, sitter inte rasister vid regeringsmakten och styr samhället. Det tyvärr är fallet i de båda palestinska samhällena på Västbanken och i Gazaremsan. Det palestinska samhället behöver skyddas från dessa ledare.

Jag är för fred och samlevnad. Det jag är emot är rasism och det våld det föder. Mina artiklar sedan jag började skriva 1979 talar sitt tydliga språk.

Att smutskasta budbäraren på grund av det oroväckande budskapet är inte hedersamt.
Ilya Meyer

Charlotte W sa...

Men hallå Ilya Meyer. Om du inte kan se vilket budskap du sänder med dina bilder, som bygger på en fullständigt svartvit kontrastverkan mellan "israeler" och "palestinier", så tror jag inte det är meningsfullt att försöka diskutera. Ja jag uppfattar dina bildpar som rasistiska eller åtminstone generaliserande på ett sätt som helgonförklarar ena sidan men demoniserar den andra. Du hävdar ju dessutom att dessa bildpar borde återfinnas på alla tidningars förstasidor - som ett fint stycke självgod propaganda. Och sedan har du mage att tala om "forskningslusta" och (som du skriver i postningen) att det inte skulle handla om svartvit-tänkande. Det är horribelt.

Anonym sa...

Charlotte
Kollade Ilya Meyers blogginlägg. "Trevligt" skulle jag nog inte kalla det. Men var ligger rasismen i beskrivningen på vad som pågår i synnerhet i Gaza? Där går ännu en generation förlorad för en framtida fred. Barn lär sig att hata grannfolket: består av "apor och grisar". Ser barnprogrammen på Al Manar, en TV station som har förbjudits i vissa delar av Europa för sin förnedrande propaganda. Bådar inte gott för framtiden eller hur?
EL

Charlotte W sa...

EL, jag förnekar inte att de problemen finns. Men som jag skrev uppvisar Meyers totala idealisering av den israeliska sidan (med idealbarn som har idealföräldrar i en idealvärld) och den kontrastverkan den utgör gentemot den palestinska (olyckliga barn i ett nattsvart helvete) ett minst sagt problematiskt sätt att gestalta läget...

Anonym sa...

Charlotte
Glad att du inte förnekar "problemen". Självklart att Ilya är proisraelisk bloggare men kanske du kan stryka rasistisk.
Jag förstår hans frustration när han försöker dra uppmärksamheten till en vidrig situation som tystas ned.
EL

Anonym sa...

Eleni,
"Fayyadd kanner sig ganska pessimisk just nu. Det finns sakert goda skal.."
Jovisst! Både Hamas och Fatah ville att han skulle avgå. Fayad ansågs som ett hinder för ett samstyre. Han hade ju ett eget parti, anklagades för att vara stödd av USA och Israel och har hotats till livet. Det hela gäller kontrollen av alla pengar som har utlovats och som får Hamnas att gå ihop med PLO. Quelle mésalliance!
Läs gärna Khaled Abu Toameh i Jerusalem Post.
EL

Charlotte W sa...

Jag tänker inte sticka under stol med att jag verkligen tycker att bilderna har en klart rasistisk tendens. Möjligen var jag för snabb att döma ut hela Ilya Meyer som en "rasistisk bloggare". Men man måste väl ändå vara halvblind för att inte se tendensen i den bildserie han återger, och fullständigt okunnig om rasismens historia om man inte inser vilken tradition bildparen ingår i.

Anonym sa...

Charlotte, det finns INGET racistiskt i Ilyas kommentarer. Eller är man racist när man säger sanningen om araber? Araber i Gaza är för det mesta mycket stolta över sina "uppfostringsinsatser" som Ilya har uppmärksammat på sin blogg. Din vapendragare Fredrik Stangel är lyrisk och nostalgisk när han ser "krossa sionismen-leve-Palestina-ståhej". Varför vill han krossa sionismen? Jag anser att DETTA är racistiskt. Krossa sionismen är ju samma som Krossa Israel - för din information är sionismen en politisk rörelse vars huvudtes är att judar måste ha en egen stat. Sådana som Fredrik (och kanske du med) vill beröva judar denna rättighet. Hur får man kalla då Fredrik (och kanske dig med)?

Anonym sa...

visst, EL (varfor skriver du inte ut ditt namn) manga palestinier lar sig hata Israeler, bade av proganda men ocksa av kriget. Precis som manga Israeliska barn lar sig hata araber. Varfor tror du sa manga bosattarbarn slanger sten pa palestinier? Ar de fodda sadana eller lar deras foraldrar dem att araber ar fienden??Det var en historia i Haaretz for inte sa lange sedan om ett dagis i en Israelisk Moshav, dar foraldrarna skrev en petiition for att de inte ville att en arabisk fem aring ville borja dar. Hur tror du de Israeliska barnen tolkar det? Jag kan rakna upp otaliga andra exemplel pa rasism mot Israeliska araber, om du skulle vilja det.
Eleni

Charlotte W sa...

"...är man racist när man säger sanningen om araber?" Ja du Helena den meningen säger ju liksom allt.
Vad gäller Stangels kommentar: den är ironisk. I-r-o-n-i-s-k.

Anonym sa...

Bilderna på Ilyas blogg är ju INTE manipulerade, de återger en verklig händelse/livssituation. Varför då är man racist om man publicerar dessa bilder? Dessa bilder används av PALESTINIER i propagandasyfte (jag menar bilderna på arabiska barn). Menar du att när palestinier publicerar dessa bilder så är de frihemskämpar och när israeler publicerar samma bilder är dessa racister?

Anders sa...

Jag blir lika trött på ensidgt pro-israeliska bloggare/debattörer, som på alla dåligt pålästa vänstermänniskor som alltid dömer israel med andra måttståckar än andra regimer. I de kretsar jag normalt vistas innebär denna min hållning att jag räknas som nån slags Per Ahlmark, snarst. Sån är tonen i debatten. Allt medan Israel skiter i vilket och gör det de finner bäst. Sen tycker jag precis som Nils Schwartz att skillnaden mellan Israelmatchen och matcherna mot Rhodesia och Chile borde vara uppenbara för vem som helst.

Anonym sa...

Vad är det här för trams?! Ilya är lika mycket "rasist" som Charlotta är antisemit. Det vill säga inte alls.

Det är f.ö. varken en kollektivisering eller generalisering om man konstaterar att det var en majoritet av röstberättigade araber i Gaza som i ett ovanligt fritt demokratiskt val röstade fram en antisemtisk terror-organisation. Nej, det är inte ens rasistiskt, däremot är det obestridliga empiriska fakta. Och det är knappast hjälpande för de arabiska dissidenter som flyr från sina styren i tiotusentalen varje år att trivalisera, förneka eller tiga om sådanna faktum.

Anonym sa...

Helena, charlotte och Fredrik ar mer Israelvanliga an jag, och inte ens jag, som kallar mig palestinavan, vill "krossa sionismen" eller Israel, sa jag tror ingen av dem ingar i nagot hemligt antisionistiskt natverk.... Och aven om jag eller alla palestinier ville det,(vilket inte alls alla palestinier vill) skulle det inte spela nagon roll. Israel ar namligen inte existensiellt hotat, (utom mojligen fran Iran) daremot ar det fragan om det nagonsin kommer bli en palestinsk stat nu. Men det ar skont att du vet "sanningen om araber"
Eleni S

Anonym sa...

Charlotte, har du läst detta? Jag blev impad som man säger: "Förintelsen började inte med gaskamrarna".

http://mhboccara.blogspot.com/2009/03/forintelsen-borjade-inte-med.html#comments

Skribenten M-H Boccarra är statsvetare, djurvän och vegetarian vilket jag ska bli... bara man får äta surströmming och lutfisk nan gång. :(

A-K Roth

Charlotte W sa...

Helena: nä och det är förstås helt naturligt att ta de här bilderna ur sin kontext, placera dem bredvid varandra och låta dem representera Israel resp Palestina på ett sätt som gör det förra vitt och det andra svart....give me a break!

Charlotte W sa...

Anders: ska vi bilda en klubb? Jag brukar också bli kallad för Ahlmark...:)

minoritetsjude: eh, detta handlar liksom inte om att förneka något valresultat... men speaking of which så vet jag inte om man ska vara så glad för det israeliska valresultatet heller för den delen...

Anonym sa...

Brukar dina vanner kalla dig Ahlmark Charlotte? I sa fall ar jag Jan Guillou... :D
Eleni S

Charlotte W sa...

Iofs...det är väl inte precis mina vänner som kallar mig Ahlmark. Men Ahlmark & Guillou låter som ett fint team! :)

Anonym sa...

För det första så tycker jag att man aldrig ska boykotta idrottsmän. De ska inte behöva betala för en regim som man ogillar.
För det andra så har tyvärr ordet rasism blivit ett slagord. Ilyas kolumn må vara propaganda men rasism är det inte. Snarare realism. The bottom line: den visar på en mycket tråkig situation i bl a Gaza som vi bara kan hoppas ska ändras en dag.
Jag tror inte Helena menade araber i allmänhet för den har vidriga tendensen har jag inte något minne av att ha sett i de andra arabländerna. Men påbud (hot) att alla judar runt världen ska känna sig osäkra (som måltavlor) gör inte sitationen enklare.
EL

Charlotte W sa...

EL: hur blir propaganda till realism??
Vad gäller Helenas yttrande så handlade det explicit om "araber" - inga andra kvalifikationer gjordes, alltså generaliserar hon på ett negativt sätt om en hel folkgrupp. Man får utgå ifrån det hon faktiskt uttalat, inte spekulera i hennes motiv & syfte.

Anonym sa...

Charlotte, du har igår bevistat demonstrationen i Malmö som urartade i kravaller. För din (och dina likasinnades) info vill jag berätta att araberna vrålade och skanderade på arabiska "Chaybar el-Yahud" vilket betyder helt enkelt "slakta judarna" och härrör sig från en historia om Muhammad som slaktade alla judar i byn Chaybar i Arabien. Hur tror du det känns idag att vara jude i Sverige?
Titta här på arabmobben i Malmö:http://tedekeroth.wordpress.com/2009/03/07/davis-cup-pro-arabic-anti-israeli-demonstration-riots-and-hate/

Fotografierna på arabiska barn styrker ju min tes och vi har sett många exempel på arabiska föräldrar till självmordsmördare (jag skriver avsiktligt "homicide bomber" istället för "suicide bomber")som stolt och lyckligt basunerade ut att de är sååååååååå glada över sina barns dåd. Med risken för att vara tjatig vill jag dock citera Golda Meyer som för länge sedan sade: "When Arabs start loving their children more than they hate us there will be peace in the Middle East". Det ser ut som att vi får förbereda oss på MYCKET lång väntetid.

Ilya Meyer sa...

Jag tänker inte polemisera i en fråga som rör min integritet. Att tillämpa etikett som ”rasistisk” på mig som person eller på enskilda artiklar som jag skrivit lutar mer åt totalt missförstånd av det skrivna ordet än av politiskt driven illvilja.

Därför vill jag att läsarna begrundar följande.

1. Fatah och Hamas sitter vid makten på Västbanken respektive i Gazaremsan.
2. Som regeringsorgan har de inte bara rätt utan även möjlighet att förhindra de attityder och det budskap som förmedlas i sådana bilder.
3. De gör inte det. Tvärt om, palestiniernas ledare finns påfallande ofta med i dessa bilder. Budskapet är alltså officiellt sanktionerat från högsta ort.
4. Både regeringsorganen och de olika militära och religiösa organisationerna själva använder bilderna i rekryteringssyfte, som propaganda. Menar svenska läsare att det är OK för palestinska araber att använda dessa bilder i propagandasyfte, men att det är fel av judar att rikta omvärldens uppmärksamhet på bildernas existens? Ska vi verkligen fortsätta att kasta omkring ord som ”rasist” när man på detta sätt tangerar på selektiv behandling av judar respektive icke-judar?
5. Är det någon som ifrågasätter bildernas riktighet? Tyvärr är det riktiga händelser och riktiga bilder, de är inte manipulerade. Om bilderna inte funnits, om attityderna som dessa bilder reflekterar inte funnits, skulle inte problemet vara uppe för diskussion.
6. Är bilderna för kontrastrika, för svart-vita som någon skrev? Då är det upp till alla goda krafter att använda sin energi till att minska denna kontrast. Jag är inte säker på hur många av läsarna på denna blogg som har varit i Israel eller uppfostrat barn i Israel, men det har jag gjort. Ni kommer garanterat inte att hitta motsvarande motbjudande bilder i det judiska samhället i Israel. Däremot florerar de obehindrat och används stolt som rekryteringsaffischer i det palestinska samhället. Det är där problemet ligger. Låt oss använda våra gemensamma krafter för att förhindra att dessa attityder får spridning. Problemet är att budskapet existerar, inte att budskapet syns.

Problemet med kontrasten är just att det är en så stark kontrast. Någon skrev att de är plockade ”ur sin kontext”. Det är sant, på sätt och vis – men ändå inte alls. Det finns nämligen ingen kontext i det judiska samhället i Israel i vilket motsvarande bilder skulle förekomma. Det är därför vissa betraktare har ett så stort problem med kontrasten mellan de valda bilderna.

Kontrasten finns, i all sin svart-vita styrka.
Ilya Meyer

Charlotte W sa...

Ilya...nej, ingen påstår att bilderna i sig skulle vara manipulerade (även om några av de israeliska bilderna bär reklambyråprägel). Det är inte vad det handlar om. Det är hur de palestinska bilderna kontrasteras mot perfekta israeliska barn & situationer som är problemet. Hur kan detta vara så svårt att fatta?

Helena: ta reda på vad din motpart faktiskt kan tänkas tycka innan du pådyvlar henne diverse åsikter. fjant.

Charlotte W sa...

...hur Helena så ogenerat kan tala om "arabmobben" (hur låter det med "judemobben"?) är något som borde få henne att skämmas. Tänk efter lite innan du vräker ur dig så ogenomtänkta saker i fortsättningen Helena annars kommer jag inte att ta in dina kommentarer i fortsättningen.

Anonym sa...

Charlotte, om bilderna "bär reklambyråprägel" är det för att det är just i det syftet de har framställts. Av palestinierna. För att dokumentera deras heliga krig. Mot judarna. Det är precis vad det handlar om. Israelerna å sin sida använder inte sina barn som slagträn i PR-syfte och de visar inte upp sina döda och lemlästade barn för fotografer och tv-kameror för att vinna omvärldens sympati. De tar inte skydd bakom sina barn utan framför dem. De bygger skyddsrum åt sina barn, därför överlever de oftare raketattackerna. Är det dåligt att skydda sina barn? Eller är det dåligt att skydda judiska barn? Och varför i himlens namn skulle det vara rasistiskt av Ilya Meyer att visa upp rena fakta. Det är väl uppfriskande efter alla photoshoppade pallywood-produktioner. Är det obehagligt att se? You bet. Det är det som är meningen. Men det är vardagen i Mellanöstern. Jag har alltid gillat dig och dina skriverier. Jag är inte så säker längre.

Anonym sa...

Meyer, det finns absolut grupper i Israel som ar exakt lika fanatiska som de mest fanatiska palestinier. Jag har sjalv sett en bild av en liten unge som har ett plakat med bilden "throw out the arab occupier". Slagorden "doda araberna" bade pa hebreiska och engelska finns uppskrivna har och var. "arabs to the gas chambers" finns skrivet i Hebron. Den som vill kan soka pa google. Jag har sjalv pratat med en ung Israeliska som sa "we should kill all the arabs". Jag har ocksa pratat med en annan spansk kvinna som gjort Alyha och som meddelade att hon personligen inte hade nagra problem med om alla araber dodades. Det finns givetvis manga Israeler som INTE anser det har, och som vill ha fred. Men att som du gor skonmala Israelerna och svartmala palestinierna ar bara ett propagandaknep pa lag niva.
Eleni S

Anonym sa...

For att jag ar sa snall visar jag nagra Israeliska exempel: en sot liten flicka som bar pa ett plakat med titeln "expel the arab enemy"
Samt en annan bild dar det star "gas the arabs". Det ar synd om vissa Israeliska barn, de blir tidigt indoktrinerade i hat.
Eleni S


http://attendingtheworld.files.wordpress.com/2007/04/14_expel_arabs.jpg

http://trondbotnen.blogg.no/images/img_3442_1181858436.jpg

Anonym sa...

Charlotte
Det finns som bekant 3 sorters propaganda. Den sanna, den lögnaktiga och den mitt i mellan. Ilyas tillhörde den första enligt min mening.
Du har rätt, jag spekulerade och skulle ha frågat Helena direkt.
EL

Anonym sa...

Håll i dig nu, Charlotte: Bevare mig att Per Ahlmark görs som nån motpart till Jan Guillou (misogynist, wannabe-terrorist och lögnhals, självutnämnd expert på Mellanöstern, dålig debatteknik personifierad.) Såg ett klipp från en diskussion på Babel - via vettige Erik Laaksos blogg häromdan - som handlade om bloggar och "gammelmedia".Guillou talade om gammelmedias respekt för sanning, korrekt information, journalistisk utbildning och respekterade källor - medan jag just läst ett avskräde till artikel av honom på AB, fullt av osanning, tomt på belägg, fullt av propagandaord och falska utsagor. Satte kaffet i halsen. Nämn icket, nej ingalunda, detta namn tillsammans med Ahlmarks!!! :)

Ahlmarks namn rör upp starka känslor - hos dem som känner sig anklagade i Vänstern och Tyranniet kanske? Eller "Det öppna såret"? Alla begår något fel, säger något fel någon gång och det har säkert Ahlmark också gjort, men jag har alltid funnit detta drev och ibland direkt hånande mot Ahlmark från högst osmakligt.

Helena, även jag blir illa berörd av generaliseringar om folk. Det är helt korrekt och tom angeläget att påpeka direkt antisemitiska yttringar som saluförs från ledarhåll i många arabiska länder och i Iran. Inte minst nu när Libyen, Iran, Syrien och Kuba drar i trådarna inför den s.k. Durban II är det är det viktigt att protestera. BTW, även Italien - hyggligt! - har nu dragit sig ur konferensen pga vad de kallar antisemitiskt innehåll i förarbetet. Det är inte protester som stör. Det är att man måste vakta så att man själv inte anklagar en hel folkgrupp för det som deras ledare gör. BTW, jag såg inte Ilyas artikel som prov på rasism då jag visste att det handlade om indoktrinering från hamasledarea håll.

A-K Roth

Charlotte W sa...

Mi - jag skrev att DE ISRAELISKA bilderna bar reklambyråprägel. De är starkt förskönade. Är det så svårt att läsa innantill? Och ja, om de palestinska bilderna är framställda i propagandasyfte (vilket jag inte betvivlar) så är det väl bara ytterligare ett skäl att inte betrakta bilderna som nånslags naken "realism".

Anonym sa...

Eleni
"Jag kan rakna upp otaliga andra exemplel pa rasism mot Israeliska araber, om du skulle vilja det."
Det tror jag säkert att du kan. Jag tror också att det är en himla skillnad i jämförelse. Har läst samma radda hos Jinge. Naturligtvis är jag emot det och Israelerna reagerar emot det. Tyvärr hör jag inte samma musik från den andra sidan. Jag ser heller inte några motsvarande fredsmarscher, tyvärr.
Varför kan jag inte skriva med en signatur? Jag är helt okänd med ett ointressant typiskt svenskt namn.
Jan Guillou? Nej tack!
EL

Anonym sa...

Suck...så Ilya stämplas "rasist" för att han inte kan hitta en bild på ett judisk eller israeliskt barn uppklätt med sprängdeg runt kroppen? Teoretiska "lika goda kålsupare"-resonemang kan inte appliceras hursomhelst...

Unknown sa...

Eleni S hittat ett par exempel som tydligt visar att hon inte alls förstod vad det handlar om.

För att jämföra det smakprov som Ilya Meier visat av vad som _dagligen_ skickas ut i arabiska media, även i de som är styrda av PA & "fredsälskande" Abbas, i moskeér där man lär ut troende att judar måste dödas, måste du, Eleni S, hitta motsvarande bilder i israelisk TV, skolor, synagogor o.d.

Förstått nu?

Då väntar vi alla med stor spänning på resultat av ditt sökande!

Charlotte W sa...

Minoritetsjude: läs vad jag faktiskt har skrivit & återkom när du har något vettigt att säga om det.

Anonym sa...

EL, det finns palestinier som protesterar och gar i fredsmarsher ocksa. Skalet att du inte har sett det ar for att du inte vill se det. Men sok pa wikipedia och google om du ar intresserad. Och du har ratt, det kvittar helt vem du ar. Och du, antisemit, eller kloakbrunn, vad an du kallar dig, det ar inte min uppgift att undervisa dig om vad som hander i mellanostern. Googla Btselem, Settlers eller Breaking the silence om du vill lara dig mer.


PS, AK Roth, jag som trodde du gillade Jan Guillou? Du maste val anda halla med om att han ser battre ut an Per Ahlmark? For att nu vara sexist...:D Godnatt.
Eleni S

Charlotte W sa...

Ahlmark må vara något av en fanatiker men han är i alla fall nån som livat upp det politiska landskapet rejält...

Unknown sa...

Eleni S - din trovärdighet är lika med noll eftersom du inte kan visa adekvata exempel. Ditt "inget svar" tyder dessutom på att du är väl medveten om det. Punkt!
---------------------------------
För att jämföra det smakprov som Ilya Meier visat av vad som _dagligen_ skickas ut i arabiska media, även i de som är styrda av PA & "fredsälskande" Abbas, i moskeér där man lär ut troende att judar måste dödas, måste du, Eleni S, hitta motsvarande bilder i israelisk TV, skolor, synagogor o.d.

Förstått nu?

Då väntar vi alla med stor spänning på resultat av ditt sökande!

Anonym sa...

Sant Charlotte. Jag ar ingen fan av Ahlmark, men det maste man ge honom, han livar upp.
Eleni S

Anonym sa...

For what it's worth: Jag förstår precis vad din poäng är angående bilderna Charlotte! Det är en bildserie som inte målar upp situationen i sin helhet (alls); det blir vinklat och felaktigt.

Å andra sidan finns också en poäng i bildserien som har en förankring i verkligheten (att det förekommer anti-judisk propaganda i palestinska medier), men - som sagt - det är inte hela bilden.

Anonym sa...

Eleni, vem som är snyggast? Vacker är som vackert gör. En plufsig och respektabel människa kan vara mycket attraktiv. Men Guillou är bara plufsig. :)

A-K

Charlotte W sa...

Anonym (vem är ni?): jag tycker det finns andra och betydligt bättre sätt att tala om att det förekommer antijudisk propaganda i palestinska medier. (Och som sagt, jag ifrågasätter inte att så är fallet.)

Anonym sa...

Jag skulle vilja rekommendera Charlotte och andra att läsa vad som sägs av Israels fiender och den debatt som pågår inom Islam. Originalöversättningar läggs ut på www.memri.org och www.memritv.org
Man kan prenumera gratis och få dem per e-post varje vecka,ibland oftare.

Charlotte W sa...

Jag blir så j-a trött på alla som kommenterar här & gör en massa helt felaktiga antaganden om min kunskapsnivå & hur jag tänker. Jag känner till MEMRI! Läs vad jag har skrivit i mina kommentarer! Jag ifrågasätter inte förekomsten av antijudisk propaganda från palestinsk sida! Och jag gillar den NATURLIGTVIS INTE! Lik förbannat tycker jag att Ilya Meyers bildserie är osmaklig och anknyter till en rasistisk tradition. Om ni tycker att det måste innebära att jag förnekar all antisemitism etc då är det er uppfattningsförmåga det är fel på.
Jag kommer inte att ta in fler kommentarer som inte tar någon hänsyn till vad jag faktiskt skrivit utan som bara tillskriver mig hållningar jag inte har.

Charlotte W sa...

....fin generalisering du gjorde där förresten om islam Cohn. Det föregår väl ändå flera olika typer av diskussion inom islam? Ibland kan det vara bra att kvalificera sina uttalanden lite.

Fredrik Stangel sa...

Jisses, hade jag anat att den där länken skulle piska upp en sådan cirkus hade jag kanske återuppväckt min egen blogg.

Det är snudd på fascinerande att så många debattörer i det här kommentarfältet dels tycks ha anmärkningsvärda svårigheter att läsa innantill, och dels bära en bergfast övertygelse om att alla motparter i debatten bara måste vara fanatiskt tunnelseende hängivna åt endera sidan av konflikten.

Vad mina egna åsikter anbelangar, är en hel del till ämnet relevanta enkla att hitta med ett par ynka jävla musklick från detta kommentarfält. Men om man har tydliga svårigheter att gå tillbaka till Wibergs inlägg och se vad hon faktiskt skriver, trots att man själv kommenterar detsamma, kanske det är för mycket begärt?

Anonym sa...

Men jag är en som vet hur du har engagerat dig, Charlotte. Och nu igen i Sydsvenskan. Fint jobbat!

Men så här blir det ibland i känslofyllda ämnen där ens nära och kära attackeras, lider och blöder - båda sidor. Jag tror det har att göra med om det är fullmåne också eller i mitt fall hur mycket koffein eller vitt vin som finns i kroppen för tillfället. :) Jag hoppas jag har lärt mig nånting.

A-K

Unknown sa...

Charlotte,
Jag bugar för dig, för din namnteckning under artikeln i dagens Sydsvenska :
http://tinyurl.com/czqr9m

Vill du vara snäll och hälsa det även andra undertecknarna?

Unknown sa...

Charlotte,
Jag bugar för dig, för din namnteckning under artikeln i dagens Sydsvenska :
http://tinyurl.com/czqr9m

Vill du vara snäll och hälsa det även de övriga undertecknarna?

09 mars, 2009

Charlotte W sa...

Fredrik: synd att din egen blogg har slumrat in. Kommer den att vakna igen måntro?

A-K: ja, jag vet :) Och tack, förresten!

"Antisemitkloaken Sverige": tack. Ska jag alltså låta hälsa att antisemitkloaken Sverige tackar och bugar för artikeln? ;D

Unknown sa...

Bästa Charlotte,

Jag underskattar inte din intelligens, men om du absolut vill, så kan du få något klarare besked om vem du skall hälsa ifrån :

Hälsa från en som tycker, att Sverige har förvandlats från ett härligt land som jag lärt känna som politisk flykting 1970 (flykting just från ... antisemitismen...) till en antisemitisk kloak, faktiskt en av de värsta i världen, de flesta arabländerna (inklusive sådana som har "fredsavtal" med Israel!) och en del av övriga muslimska länder oräknade.

Fredrik Stangel sa...

"Kommer den att vakna igen måntro?"
Det rycker ju i den med ojämna mellanrum, så den som lever får väl se. Om inte annat kommer det väl en lägesrapport efter schlagerfestivalen. ^^

Charlotte W sa...

Den ser jag fram emot!

Anonym sa...

Charlotte, det här är SISTA gången jag besvärar mig med att läsa din blogg. Jag tyckte du var en av de få vänsterbloggare som fortfarande är anständiga. Men ditt angrepp på Ilya Meyer är helt enkelt så makalöst oförskämt att jag saknar ord.

Så tack och adjö.

JohannaV

Charlotte W sa...

Adjö på dig du.

Anonym sa...

Nu har jag (igen) läst vad du skrivit:

" är osmaklig och anknyter till en rasistisk tradition."

Om jag inte förstår vad du menar, kan du förtydliga och exemplifiera då? För att göra en hypotetisk analogi till andra styrelseskick, rent principiellt
-vore det rasistiskt att visa upp bilder från Nazi-Tyskland (som något kollektivt och negativt)?

Eller vore det rasistiskt (mot tyskland) att jämnföra sådanna med bilder från allierade England?

Eller är det rasistiskt att presentera enbart propagandabilder från nazityskland
-som varnande exempel på något negativt?

Eller är det rasistiskt om man bara visar bilder från nazityskland, och samtidigt inte kan visa att England motsv försökte bedriva folkmordspolitik (med Förintelseläger)?

Om någon som gjorde något av dessa exempel, skulle det ge dig moralisk grund för och skäl att ettikera denne som rasist?

Anonym sa...

Efter att ha läst Ilya Meyers bloggning kan jag inte se nåt rasistiskt. Möjligtvis ensidig men verkligen inte rasism. Han pekar tvärtom på ett viktigt problem hur civila och framförallt barn används i det palestinska kriget och propagandan mot Israel och våldsromantiken. Är det rasism att visa detta? Ska vi istället mörka dom inslagen i det palestinska samhället? (Nåt som redan görs i pk-media). Nä, det är lågt att anklaga folk för rasism på det sättet så fort dom visar sånt som inte är pk i Sverige. Med tanke på all den antiisraeliska hets vi matas av i Sverige i massmedier, kultur m.m så kan det ibland känns den befriande att läsa motsatta uppfattningar. Och vi ska komma ihåg att det är en enskild bloggare som inte alls har dom resurser som Israelhatarna har. Att komma med rasistanklagelser så fort man ogillar ett budskap är oseriöst.

Charlotte W sa...

Sigge & minoritetsjude: ursäkta att jag dröjt med att svara. Jag har annat för mig i livet än att i evighet, med olika variationer, upprepa vad jag redan skrivit.
Ja, jag hävdar - fortfarande! - att det kan kopplas till en rasistisk tradition att med hjälp av tillrättalagda bilder framställa ett folk som ljust, lyckat, ja mer eller mindre perfekt - och ett annat folk som hatiskt och destruktivt. Detta handlar om något mer, något annat än att bara precis peka på islamistisk martyrideologi och antijudisk hets. Grejen med att använda bilder är att de är multivalenta, de spelar på känslosträngar. Och bilderna på de idealiserade israeliska barnen säger bildåskådaren mycket mer än det ni i era kommentarer hävdar.
Detta är min åsikt & jag kommer inte att ändra på den. Gilla läget.

Anonym sa...

Bara så jag förstår dig rätt?
"- och ett annat folk som hatiskt och destruktivt."

Så den som visar upp en bild på en kvinna i burka, som blir offentligt avrättad (exempelvis av en talibandiktatur), det är alltså rasistiskt?

Du tycker det är bättre att inte påvisa vilka antidemokratiska omständigheter vissa lever i?

Charlotte W sa...

Du förstår mig överhuvudtaget inte rätt & denna diskussion är fullständigt meningslös. Men ett till försök: D-e-t ä-r k-o-n-t-r-a-s-t-e-r-i-n-g-e-n m-e-l-l-a-n d-e "g-o-d-a" o-c-h d-e "o-n-d-a" s-o-m ä-r p-r-o-b-l-e-m-e-t.
Capice? Det är det faktum att bildserien består av tendentiösa MOTSATSPAR som är...osv.
Äsch varför försöker jag?

Anonym sa...

"Du förstår mig överhuvudtaget inte rätt"

Ursäkta, men jag försöker. Det är väl därför du bejakar dialog på din blogg? Förstår jag dig rätt är och skulle, dessa följande exempel, enligt dig vara rasistiska?

Det vore exempelvis rasistiskt (mot tyskland) att jämnföra auswitch entré för tåg, med bilder från allierade Englands centraltågstation?

Det vore rasistiskt om man bara visar bilder från nazityskland, och samtidigt inte kan visa att England motsv försökte bedriva folkmordspolitik (med Förintelseläger)?

De vore rasistisk att visa upp en bild på en kvinna i burka, som blir offentligt avrättad (exempelvis av en talibandiktatur) på en fotbollstadium, och en fotbollsarena i västvärlden där spelare sparkar en boll som hejas på av en publik med åskadare?

Eftersom detta visar på kontraster mellan diktaturregimer och demokratiska samhällen.

Kan du förtydliga om jag missförstått något?

Charlotte W sa...

Nej du försöker inte alls.
Du resonerar hela tiden som om bilderna (båda sidornas) vore neutralt beskrivande. Det är de inte.
Dialog är bara meningsfull fram till en viss gräns. Jag är ingen masochist & njuter inte av att stånga huvudet mot väggen - på samma sätt uppskattar jag den här typen av fullständigt ofruktbar "dialog".

Anonym sa...

"Det är det faktum att bildserien består av tendentiösa MOTSATSPAR som är..."

Förstår jag dig rätt nu då? Att exempelvis påvisa serier av bilder från motsatsparen: terroristisk-diktatur kontra demokratiskt samhälle, är enligt dig rasism?

Charlotte W sa...

Eh, nej, naturligtvis inte.
Det handlar här om BILDER som är TENDENTIÖSA, inte "realistiska". (Det går f ö inte att i en bild visa "demokrati"; med propagandabilder på idealbarn går det allra minst.)
Hur orkar du? Kan du inte bara acceptera att jag har en annan åsikt än du - är du inte för demokrati och åsiktsmångfald?

Anonym sa...

Okej...
"TENDENTIÖSA"
Var tvungen att slå upp ordet. Enligt KTH lexin betyder ordet:

Svenskt uppslagsord
tendentiös el. tendensiös tendentiöst tendentiösa adj.
färgad av sitt syfte, partisk
Engelsk översättning
biased


Menar du att exempelvis vardagsbilder från Israeliska familjealbum, eller från Gaza, är rasistiska? Eller att de skulle bli det om, man visar dom samtidigt?

Charlotte W sa...

För helvete människa, detta handlar inte om vanliga familjalbumsfoton från Gaza resp. Israel. Din fråga är därför helt befängd. Maken till total tjockskallighet...fortsätter du tugga samma nonsens en gång till tar jag inte in din kommentar helt enkelt - du tar bara upp min & ev läsares tid utan att tillföra ett jota.

Anonym sa...

Idag avslutas den judiska helgen Purim. Du (och alla som är intresserade) kommer att finna massvis med privata foton på google, facebook, bilddagböcker, m.m. Av judiska och Israeliska barn. Som skrattar och mår bra.

De bilderna är varken "tendentiösa" eller "idealiserade" eller "propagandabilder på idealbarn", "reklambyråprägel", "starkt förskönade" utan speglar (utan någon "rasistisk tradition att med hjälp av tillrättalagda bilder") den judiska demokratins traditioner och vardagsbilder.

Charlotte W sa...

Snälle lille vän,
nu var det inte dessa bilder vi diskuterade utan Ilya Meyers bildpar. Det är endast dem jag talat om. Vad du yrar om fattar jag däremot inte.

Anonym sa...

Bilderna ser ut att vara "hemmagjorda", vad det nu skulle göra för skillnad? Du har alltså någon slags politiska/idealistiska rasism-klagomål på bilder av en mamma som kramar sitt barn, en familj (där bildkvaliten är dålig) på utflykt, ett instamatic foto från en dagislekplats, ett foto på ett bollhav osv?

Charlotte W sa...

1. Nej de flesta bilderna ser inte ut att vara hemmagjorda. (& att bildkvaliteten är "dålig" på en av bilderna beror ju f ö endast på att ansiktena suddats ut, alltså avidentifierats) 2. De ställs mot bilder som inte är ekvivalenta på något sätt.
Hur skulle det vara att visa lite respekt? Jag publicerar dina kommentarer nu enbart av hövlighet. Skulle du inte kunna vara lite hövlig tillbaka & sluta med detta meningslösa
bombardemang. Diskussionen är slut vad mig anbelangar.

Jonathan Leman sa...

Minoritetsjude påminner mig om Bulten i Bo.

Upptäckte den här debatten nu. Vilket jäkla tålamod du haft.

Charlotte W sa...

Ja mina tankar har också gått till Bulten i Bo...:)

Anonym sa...

Jamen, jamen, jamen, varför inte kalla Ilya Meyers presentation tendentiös då i st. f. det där andra?

A-K