onsdag, mars 04, 2009

Hysteri III - "I'm in pain!...and I'm wet....and I'm still hysterical!"

Ett måste i en "hysteri på film"-serie är naturligtvis The Producers (Det våras för Hitler). Och det är versionen från 1968 som är överlägset bäst med Gene Wilder, Zero Mostel och en kvarts inledande nervösa sammanbrott med okontrollerat skrikande. (Fast okej, Nathan Lane är väldigt bra som producenten Max Bialystock i inspelningen från 2005.)
Här nedan själva det renodlade hysteriutbrottet, som infaller precis efter att Wilders revisor förklarat för Mostels musikalproducent att han skulle kunna tjäna stora pengar på ett katastrofalt fiasko. YouTube-klippet börjar lite mitt i en rörelse och en mening, men eftersom jag är för lat för att själv lägga ut scener på YouTube så får jag ta vad som står till buds:

3 kommentarer:

Anonym sa...

en av hans roligaste filmer är silver streak/chicagoexpressen

Anonym sa...

Roligast av de jag sett alltså, har inte sett den i inlägget t ex, än.

Charlotte W sa...

Jag har faktiskt inte sett Chicagoexpressen...ett stort hål i min filmbildning....
Jag kan i alla fall varmt rekommendera The Producers, både den från 1968 & den från 2005...tycker de är hysteriskt roliga. High Anxiety (Det våras för galningarna) är en annan favorit (och där finns det också en fin hysteriscen kommer jag att tänka på nu.....)