onsdag, december 19, 2007

Vad var det vi sa?

I Göteborgspostens nätupplaga läser jag att "(k)vinnor och invandrare har större möjlighet att få komma på anställningsintervjuer, och även att få jobbet, om jobbansökningarna saknar uppgift om kön och etnicitet, visar ny studie." Ja, vad är det vi har sagt, alla vi kvinnor och feminister som gång på gång hävdat att vi som kvinnor är utsatta för diskriminering? Trots den officiella retorikens "statsfeminism", trots genusvetandets intåg på universiteten och trots att alla kan se att världsmakten till förkrossande stor del består av kostymnissar (och en och annan manskroppsomslutande militäruniform med eller utan skäggväxt) -- så är det ibland märkligt svårt att få gehör i konkreta diskussioner.
Nu var inte detta Den Ultimata Undersökningen Som En Gång För Alla Skingrar Alla Tvivel. Å andra sidan är det inte den första studie av den här typen som visar på detta resultat för kvinnor.

Undersökningen är gjord under två år av Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU). I studien jämfördes personer som sökte totalt 109 jobb vid tre förvaltningar i Göteborgs stad.
Cirka hälften fick söka på vanligt sätt medan hälften fick söka anonymt, med så kallade avidentifierade ansökningar (AAP). Dessa saknade uppgift om sökandes ålder, kön, nationalitet, utbildningsort och språkkunskaper.
/---/
I kategorin kvinnor jämförda med män, visade studien att kvinnor som använde AAP hade 8,8 procent större chans att få komma till en anställningsintervju än de kvinnor som använde vanliga ansökningar.
För invandrare från länder utanför den så kallade västvärlden ökade intervjuchansen med 8,4 procent medan övriga invandrares chanser ökade med 3,7 procent.
För kvinnor, jämförda med män, ökade AAP också chansen för att bli erbjuden anställning - med 6,7 procent jämfört med de kvinnor som använde vanliga ansökningar.


Men studien verkar tyvärr också tydligt visa var toleransens gränser trots allt går -- vilka som fortsatt blir avvisade trots att de får möjlighet att komma till intervju: "AAP ökade också chansen till anställning för invandrare från västvärlden, med 3,6 procent - men inte för invandrare från övriga världen." Vidrigt.
Nå, för ett halvt sekel sedan hade nog inte heller kvinnorna hjälpts av att få komma till intervju. Låt oss hoppas att det om femtio år (jag vet, det är för lång tid egentligen) inte längre är så att somalier och andra utomeuropéer ses med den automatiska skepsis som rimligen är den enda förklaringen till att de tenderar att diskrimineras så fort de visar sig.

I samma tidning ser jag för övrigt att Christian Bale ska spela huvudrollen i nästa Batmanfilm, The Dark Knight.
Yey, det ser jag verkligen fram emot! Efter både American Psycho och The Machinist är det bara att konstatera, Bale is the shit (ja, i positiv mening alltså).

6 kommentarer:

Heiti Ernits sa...

"Is The Shit" är alltid en positiv mening =)
Am. Psy. och The Mach. är suveränt bra filmer (Även om jag tycker att The Mach. lirar i en egen liga), och jag håller med dig att bale är Grym (I en positiv bemärkelse alltså)...

Den struktrurella diskrimineringen är knepig att komma åt.
Det bekräftar återigen att det fortfarande är så illa som vi befarar...
Suck...

Charlotte W sa...

Jo jag vet det Heiti, jag ville vara läsarvänlig mot mina äldre besökare...

Heiti Ernits sa...

Jo, jag förstod det... =)
Intertextualitet är alltid knepig...

Charlotte W sa...

Nu borde jag förstås dra till med "jo, jag förstod det" också, för att förvirringen ska bli total...:-)
Men det gjorde jag faktiskt inte.

Anonym sa...

Oh - Bale är fantastisk! Min favorit sedan länge.

En rulle som jag rekomenderar är Harsh Times - ett LA/gäng/post-traumatisk afghanistan stress-thriller som är helt fantastisk.

Se den!

Charlotte W sa...

Tack för tipset! Den ska jag hålla utkik efter.