tisdag, mars 02, 2010

Jävla Malmö III

Snart kommer här en recension av Henrik Möllers och Claes Leijonhufvuds senaste Malmöopus Dom ville bli newshunter. Premiären kommer att begås på torsdag på Krets. Tidigare Möllerbehandlingar på bloggen finns här och här.

På "Jävla Malmö"-temat kan också meddelas att Ilmar Reepalu fortsätter att göra bort sig, nu senast på dansk tv. (Via Expressens ledarblogg & Jonathan Leman.) Han har verkligen nix gelernt, som det heter på tyska.
Hans ständiga klavertramp gör också att diskussionen ständigt kommer att fokusera på honom istället för på det som är det viktiga - nämligen situationen för Malmös judar. Det är minst sagt deprimerande att de "vanliga" antirasistiska rösterna inte höjer sig ifråga om detta. Istället uppträder, som Julia Janiec påpekar i Skånska Dagbladet idag, Sverigedemokraterna av alla grupper perverst nog som "judenhetens försvarare".

Själv märker jag av intoleransen mot judar i Malmö i form av en frånvaro. Det vill säga - jag ser aldrig "judiska inslag" i staden längre. Tidigare, för något år sedan eller två, gjorde jag det ganska ofta. Jag såg rabbinen Shneur Kesselman spankulera omkring på stan. Jag såg män med kalott, på väg till eller från synagogan, om lördagar. Detta händer helt enkelt inte längre.

Min hatkärlek till Malmö börjar få allt större övervikt på "hat"-sidan. Jag är trött på att ständigt se herr Reepalu, men framför allt trött på att ständigt se sverigedemokratfigurer som Sten Andersson och Richard Jomshof stryka runt omkring stadshuset. Trött på att inte kunna gå ut utan att konfronteras med Dan Parks "gatukonst" på elskåp, anslagstavlor & whatnot. (Han må passa in i Henrik Möllers persongalleri och han må vara "kultig" för vissa - själv känner jag mest avsky inför hans ständiga infantila attacker på medmänskligheten.) Snart flyttar jag själv också från den här stan. Känns det som just nu i alla fall. Ge mig vilken annan stad som helst...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fick just ett vykort från Helsingborg dit min syster har flyttat. Hon stortrivs och stan verkar mycket trevlig. Bara ett förslag, Charlotte:-)
EL

Charlotte W sa...

..men de har ju så ful dialekt :)
Och otäcka fotbollssupportrar! Regelbundet kommer det hit fotbollshuliganer från Helsingborg som slår sönder stan, och en & annan tågvagn på vägen hit. Nä, jag tror inte det. Men Berlin kanske?

Anonym sa...

Har aldrig varit i Berlin men det är säkert en spännande stad. Paris, London...
EL

Charlotte W sa...

...Helsingfors, Prag, Florens, Archangelsk...(man kan ju fantisera iallafall :))

Anonym sa...

Som dialekttalande (kan slå av och på själevadsmål) ångermanlänning har jag sällan undrat över olika exmpel på "skånska". En gång när jag var barn kom en familj från Skåne "uppåt" på besök och vi begrep inte ett ord av vad barnen sa men tyckte det var fantastiskt duktigt av dem att kunna göra såna ljud fastän de bara var 5-6 år gamla. Träskor hade de också och kunde springa i dem; det var långt innan de blev en landsplåga, c:a tidigt 50-tal. :)

Min mor hade problem öht med "annorlunda dialekter" så hon tyckte folk inte skulle få tala skånska i T.V. utan undertext: "Man begrip ju'nt va dom säj förla'" :)

Själv älskar jag att höra skånska men drar mig för att dra min dialekt annat än med andra norrlänningar. Det är en lite olycklig skamkänsla för min dialekt som spökar och ett riktigt jobb att komma ihåg alla ändelser. :)

A-K Roth

Charlotte W sa...

Vad gäller skillnaden mellan norra & södra Skåne är den mycket enkel: i söder talar man vacker skånska, i norr ful :)

(Nä, nu är jag bara lokalpatriotisk på ett fånigt sätt, som du förstår.)

lobby sa...

Charlotte, att du eller dina meningsfränder ogillar en politiker är en sak, att du uttrycker dina åsikter om denne, eller dennes politik är också en sak. Men att planlägga och gemensamt komma överens om att manövrera bort eller "knäcka" en ledande politiker är att korsa en gräns för vad som är acceptabelt i ett demokratiskt samhälle. I ett sådant läge blir den lobbygrupp som du företräder ett hot mot rikets grundläggande demokratiska värden. Med tanke på att vissa av de lobbygrupper som engagerat sig i kampanjen mot Reepalu dessutom har ekonomiska kopplingar till främmande makt, blir saken desto mer graverande. Jag hoppas onekligen att säkerhetspolisen håller koll på detta för personkampanjer mot politiker är inte längre en del av en demokratisk process. Jag vädjar till dig att stanna upp och tänka på konsekvenserna av en sådan kampanj: är det rätt väg att gå att skrämma politiker till att uttrycka "rätt" åsikter?

Charlotte W sa...

Vilken fantastisk kommentar! Vilka fantasifigurer!

"att planlägga och gemensamt komma överens om att manövrera bort eller "knäcka" en ledande politiker är att korsa en gräns för vad som är acceptabelt i ett demokratiskt samhälle. I ett sådant läge blir den lobbygrupp som du företräder ett hot mot rikets grundläggande demokratiska värden."

eh? Vilka tror du det där som "planlagt" & "kommit överens" om att "knäcka" Ilmar Reepalu? (Och har du överhuvudtaget läst vad jag skriver i denna & föregående postning?) Ett gäng hardcoresionister under ledning av Mossad eller ett gäng ödlor från yttre världsrymden?

"I ett sådant läge blir den lobbygrupp som du företräder ett hot mot rikets grundläggande demokratiska värden."

Lobbygrupp? Är SKMA att betrakta som en lobbygrupp? Betraktar du också t ex RFSU och Handikappades riksförbund som lobbygrupper?

"Med tanke på att vissa av de lobbygrupper som engagerat sig i kampanjen mot Reepalu dessutom har ekonomiska kopplingar till främmande makt, blir saken desto mer graverande."

Otroligt intressant! Vilka "lobbygrupper" gäller det? Hur ser den ekonomiska kopplingen ut? Kontakta Säpo!!!