söndag, mars 23, 2008

Konståknings-VM 2008

Så helt plötsligt är det slut. Som när badvattnet runnit ut fast kroppen fortfarande är inställd på att omslutas av det varma.
Min idol Jeffrey Buttle vann i alla fall. Han är underbar - se själva. Och han åkte, som alltid, till bra musik - från Atom Egoyans film Ararat.
Det åks alltid mycket till filmmusik. Mest populärt i år var soundtracket till actionkomedin Mr & Mrs Smith (bland andra nye svenske gullgossen Adrien Schultheiss åkte till det), fråga mig inte varför. Förra året var det om jag inte missminner mig Requiem For A Dream som gällde. Några filmers musik återkommer år efter år; jämt är det någon som valt att åka till Peter Gabriels Kristus sista frestelse-toner eller till det sorgsna ledmotivet ur Schindler's List.
Ibland uppstår rena cine-clubkänslan där man sitter framför televisionsapparaten, som när silvermedaljörerna i isdans Virtue/Moir (Kanada) igårkväll åkte till Paraplyerna i Cherbourg, snyggt klädda i enkla dräkter som bara subtilt anknöt till filmens grälla färger och mönster. Man kan se även dem i SVT Play, en timme och sjutton minuter in i den långa sändningen från isdansfinalen. Det amerikanska paret som kommer direkt efter dem tycker jag för övrigt också är sevärda. Och tidigare i samma sändning, ungefär arton minuter in, kan man för övrigt se ett franskt par åka i tvångströjeliknande dräkter på temat vansinne. Om jag inte missminner mig åkte samma par i mumiedräkter under uppvisningen efter EM. Wahnsinn.
Själv hade jag förresten trott att Max Steiners King Kong-score skulle komma till bruk i isdansen efter det att vi i Peter Jacksons remake från häromåret sett jätteapan glida runt på isen i Central Park med en flicka i handen. Men ingen har nappat på den idén såvitt jag sett (iofs har jag inte precis sett allt, isdans är den konståkningsgren jag följer minst nitiskt). De manliga åkarna kanske sätter en gräns vid att spela jätteapa.
----------------
So what's up at Agenda 2010+? Jo, Heja världen undersöker slem medan Alliansfritt Sverige ser problem med att sänka arbetsgivarutgifterna för ungdomsarbetskraft. Också TomTom är inne på temat ekonomi. Han ger oss en lektion i marknadsekonomi.
---------------
Sådär helt orelaterat till allt utom att Dschinghis Khan vann Kamfertexts omröstning om vilken schlager som innehåller de mest oförglömliga textraderna bjuder jag på ett YouTube-klipp av och med Dchinghis Khan. Mongolkrigarens adress dyker till och med upp i slutet av videon. Hu! Ha!



Och ps - de vinnande textraderna var: Lasst noch Wodka holen, hohohoho! / Denn wir sind Mongolen, hahahaha! (Låt hämta mer vodka, hohohoho / då vi är mongoler, hahahaha.) Poesi på hög nivå.

3 kommentarer:

Aron sa...

Fast det där franskkanadensiska paret störde jag mig på, eftersom de använde je t'aime/mon amour som ju är finallåt på första akten. Det hade varit så fantastiskt mycket bättre om de hade använt en låt från den avslutande delen när kärleksparet valt överlevnad och kompromissäktenskap framför den idealistiska tonårskärleken – då hade konståkningen plötsligt kunnat stoltsera med lite djupsinnighet istället för kitsch…

Anonym sa...

Jag tyckte att Adrian gjorde väldigt bra ifrån sig, men jag tyckte att ALLA i överlag hade väldigt tråkig musik. Men men.. =)

Charlotte W sa...

Aron: äsch.

Aiila: ja, det gjorde han. Men han är lite långsam och lam i rörelserna fortfarande - det blir nog bättre med tiden...