lördag, juli 14, 2007

Vadå "oskuld"?

Det handlar inte bara om ett ord. Det finns, fortfarande, en attityd bakom. Alltså detta att sexdebuten kallas för att "förlora oskulden". Det är samma attityd som gör att Göteborgsposten i en artikel där man sympatiskt nog använder ordet sexarbetare om en av dessa skriver att hon är "söt som en oskyldig dotter". Att fotbollsfrun Malin Wollin i en krönika med titeln "ÄR DET DIN DOTTER SOM SKA SÄLJA SIN KROPP" förklarar att hennes "problem är egentligen inte att man jobbar som hora, att man jobbar med att suga av män i bilar med barnstolar och solskydd med Nalle Puh på" (nej visst, Malin, det verkar ju, eh, sannolikt att du inte ser det som ett problem). På ena sidan det nystrukna staketet finns det hela och rena, barnen och aftonsången. På andra sidan det smutsiga och fördärvade. Det som gör alla som kommer i kontakt med det skyldiga.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, oväntat att GP kör med den vokabulären. Läser du GP förresten? Vi oberoende göteborgsliberaler försöker bojkotta den..

Charlotte W sa...

Jaha, ja det undrar jag inte över.
Jag går dagligen in & kollar de 4 största svenska dagstidningarna på nätet (DN, GP, SvD, SDS). Det är en gammal vana som nu mer eller mindre blivit en nödvändighet; vi har ingen dagstidning sedan några veckor tillbaka (p g a en kombination av fattigdom & vankelmod).

Tobias Struck sa...

Jag har tidigare varit inne på om Wollin drivs av ett trauma från de tidiga tonåren. Blev hon själv hånad som "hora" efter någon blöt högstadiefest? Varifrån kommer hennes upprepade äckel inför "kuksugeri"? Har hon blivit utsatt för sexuella tvång? Är hon en förträngande homosexuell? Tydligt för mig som etnolog är emellertid två saker:
1. Wollin reproducerar horstigmat, den sociala förminskningen av den promiskuiösa kvinnan.
2. Wollin beskriver sex som orent och barn som rena.
Sex är en introvert, absorberande sak som kan se våldsam ut för ett barn och inte passar i samband med barnomsorg, det tycker även jag. Men varför för Wollin samman sexhandel och associationer till barn? Är hon rädd för att bli bedragen? Är hennes krönikor i själva verket ett uttryck för svartsjuka? Är fotbollsfrun rädd att bli försmådd?

Charlotte W sa...

"En förträngande homosexuell"? Man ska nog inte spekulera om andras själsliv och förflutna på det sättet, tror jag. (Wollin gör det själv, visserligen. Men ändå.)

Tobias Struck sa...

Charlotte. Jag är hbt-vän, personligen och unnar alla homosexuella att vara öppna med sin sexualitet.

"(Wollin gör det själv, visserligen. Men ändå.)"

Nej, inte ändå. Hon har bett om det. Debatt är debatt. Och hon valde vapen.

Charlotte W sa...

Ja Tobias, det är jag också. HBT-vän alltså. Det är inte det det handlar om, utan principen att försöka undvika den typen av försåtligt psykologiserande.
Och jag tycker det är ett märkligt resonemang att tala om homosexualitet eftersom en kvinna verkar uttrycka allmänt ogillande av "kuksugeri". Påminner lite om det klassiska greppet att tala om "lesbianer" när det gäller kvinnor som ogillar porr. Ingen vidare argumentation.

Tobias Struck sa...

Charlotte. Tja, jag är väl inte så snäll mot moraliserande översittare, helt enkelt.

Men det är klart att hon inte måste vara lesbisk bara för att hon inte gillar att suga kuk. Kukarna som hon har provat kan ha varit illasmakande...

Jag inser fortfarande inte varför jag inte får spekulera över henne på internet när hon spekulerar på sitt dryga och plumpa sätt över exempelvis Linda Rosing i AFTONBLADET, som läses av hundratusentals!

Nu hotar hon med att lägga ned, precis som Skugge! Snyft! NEJ! Gör inte det! Det är BARA du och Linda som får vara plumpa, Malin - absolut inte dina läsare! Sluta inte! (Jag var ironisk).

Charlotte W sa...

Jo visst, jag blir också rätt äcklad & trött på VISSA KRÖNIKÖRERS självtillräcklighet. Men det gäller att försöka sätta sig över den nivån. Det bästa är väl att INGEN håller på på det sättet (jag vet, ibland är det svårt att låta bli).
Well well, vi ser väl olika på det helt enkelt. You got yours, I've got mine, liksom.