lördag, maj 15, 2010

And his name is Ove Svidén

Visst kan man ha förståelse för att Rapport inte ville presentera den antisemitiske konspiracisten och mystikern på Centerns riksdagslista med namn - för att inte ge spridning åt hans idéer. Men eftersom det faktiskt handlar om en man som aspirerar på en riksdagsplats får det väl ändå anses ha ett visst allmänintresse vad karlen heter och var hans hemsida finns.
(Och jag är förstås ingalunda först på banan här utan det finns all over the nät.)
Jonathan tar upp mannen och hans idéer något utförligare.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr är han inte ensam med sina galna idéer. I Sverige är det väl en liten minoritet som sväljer såna vansinnigheter jämfört med andra lättpåverkade folkmassor som matas av sina media dagligen.
Nu när han åkt ut får han väl aspirera annorstädes:-))
EL

Anonym sa...

Inte trevligt för Centern som väl har rensat bort det rasistiska bagage som fanns när de hette Bondeförbundet?

A-K Roth

Charlotte W sa...

Centern är förstås inget rasistiskt parti. Sen kan man ju fråga sig hur väl de handskats med sitt förflutna - det har varit föremål för diskussion lite då & då.

Fredrik Stangel sa...

@A-K Roth: Det rasistiska bagaget var allmänt tankegods i det svenska samhället, och ingenting som specifikt och enastående Bondeförbundet idag bör klä skott för.

Charlotte W sa...

Men så enkelt är det inte Fredrik. Rasistiska och antisemitiska tankegångar var mer framträdande i Bondeförbundet än de andra stora partierna.

Anonym sa...

Jag postade en kommentar här för två dagar sen - vad hände med den?

JohannaV

Charlotte W sa...

Det vet jag inte Johanna. Antingen så har du skrivit en helt anonym kommentar som jag raderat (eftersom jag inte publicerar anonyma) eller så har jag helt enkelt inte fått nån kommentar.