onsdag, augusti 12, 2009

Invandrarfientlighet i Skånskan - igen

För andra gången på kort tid publicerade Skånska Dagbladet igår en ledare med SD-argument mot flyktingar och invandring. Det är Lars J Eriksson som är i farten och som för ett minst sagt grumligt resonemang angående svensk flyktingpolitik. Vi har hört det förut: fel människor får asyl, det kostar för mycket etc etc. Eriksson kommer med det absurda påståendet att eftersom kristna irakier förföljs av muslimer så borde Sverige ta emot kristna irakiska flyktingar (och ja, det borde vi förstås) men inga flyktingar från den förföljande gruppen... som om varje enskild irakier som råkar tillhöra en grupp där det finns personer som gör sig skyldiga till förföljelse skulle bära ansvaret för detta. Och som om det inte skulle kunna vara så att även irakier som tillhör andra grupper än den kristna skulle kunna ha/ha haft oöverstigliga problem i det kaos som är tvåtusentalets Irak.
Bloggen Vi i Sverige kommenterar klokt Erikssons argumentation, och har tidigare haft orken att kritisera de grodor som hoppade runt på SkD:s ledarsida då man (med en osignerad ledare, dock vad jag förstått även den författad av Eriksson) i mitten av juli tog sig för att måla upp ett skräckscenario av ett Europa med alltför öppna gränser.

Uppdatering: Som Jonathan skriver i en kommentar nedan har också Sydsvenskan tagit upp detta. Ledare här och radiodebatt mellan Eriksson & Avellan här.

9 kommentarer:

Jonathan Leman sa...

Väl rutet och bra i "Vi i Sverige"-bloggen.

Lite länkar från när den förra ledaren skrevs:

Kritik på sydsvenskans ledarsida:

http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/pertedin/article499577/Mytmaskinen.html

Nyhet på sr.se:

http://www.sr.se/Malmo/nyheter/artikel.asp?artikel=2973587

Radiodebatt mellan politisk chefred på Skånskan respektive Sydsvenskan:

http://www.sr.se/webbradio/?type=db&Id=1852870&BroadcastDate=&IsBlock=0

Charlotte W sa...

Tack för länkar!
Jag uppdaterar inlägget.

Trader sa...

Tillbaka från en välförtjänt 8-veckorssemster i Tyskland!

(Landet där en neger fortfarande är en nger och en zigenare likaså)

Kanske skulle det vara klädsamt om "flyktingarna" uttryckte tacksamhet mot värdfolket på annat sätt än att bränna bilar, råna och våldta.

Men DET är kanske för mkt begärt?

Charlotte W sa...

Kanske skulle det vara klädsamt om Trader, som berömmer sig av att vara en mycket klipsk person, höll tillbaka lite i sina bisarra och hatfyllda generaliseringar om andra människor? Eller är det för mycket begärt?

Charlotte W sa...

"Landet där en neger fortfarande är en nger och en zigenare likaså..."
Kan någon mer än jag se felet i denna mening? :)

Ps. Roma eller Sinti brukar de kalla sig, "zigenarna".

Trader sa...

Nämen Charlotte, trodde inte att du var en stavnings-/grammatikfascist ;)

Kan ödmjukt erkänna att min skrivkapacitet avtar i negativ proportion mot intag av (bättre) Chardonnay, men det håller du väl inte emot mig gumman, även om jag misstänker att du är mer åt Rioja-hållet? ;)

Det är ju trots allt semester (åtminstone hos oss borgare som kan kosta på ett par månader).

Trader sa...

F ö, tar mer än gärna en debatt med dig kring själva kärnämnet, den dag du beslutar dig för att utelämna nedsättande epitet kring min person och slutar censurera kommentarer i NKVD-anda.

Prova, lovar dig att det är mer stimulerande än de rövslickande kommentarer du är van vid att publicera.

Charlotte W sa...

Urk, kalla mig inte för "gumman" om du kan låta bli, det får mig verkligen att må illa.

Ska vi debattera kärnämnet? Då kan vi ju börja med det där med de bilbrännande, rånande och våldtagande flyktingarna, t ex. Hur är det med dem - eftersom du dessutom sätter citationstecken runt ordet flyktingar så antar jag att du menar att den breda majoriteten av alla flyktingar a) saknar flyktingskäl, b) bränner bilar, c) rånar och d) våldtar. T o m du måste väl ändå nånstans inse att så inte är fallet? Eller har du siffror, känner du till majoriteten flyktingars personliga historier, tror du på fullt allvar att flyktingar som grupp våldtar, rånar etc?

Vad gäller kommentarer jag publicerar - du kan ju själv se att jag tar in dina, vilket tyder på att jag egentligen har en något för tolerant hållning vad gäller vem som får komma till tals här. Jag tar in det allra mesta, bara en del helt anonyma, några starkt rasistiska och ett par som gått för långt i personangrepp på mig har rykt.

Anonym sa...

Trader/handlare tycks ha handlat bort sans, reson, anständighet - om det fanns där nån gång.

A-K Roth