söndag, september 30, 2007

Pretentious, moi? Mediesvep v. 40

"Vad ska vi med museer till? Ibland tycks det som om våra politiker har svårt att svara på den frågan", skriver Barbro Hedvall i DN. Eller hur? säger jag. Hedvall har varit och sett Roslinutställningen på Nationalmuseum och avslutar sin krönika således: "Museikunskaper är att veta något om föremål och att veta hur de ska bevaras. Bakom varje Roslinporträtt står en skicklig konservator. Något att betänka för kulturministern och kulturutskottets medlemmar..." Ja, det är väl inte de enda museikunskaperna i och för sig. Men väl centrala kunskaper som kommit att skandalöst undervärderas i förhållande till publikt arbete och museipedagogiken. Bra att Hedvall tillhör den skara som vill vrida förhållandet rätt.

Och nu blir det reklam: för enligt en notis i samma tidning -- DN, alltså -- ska Gudrun Schyman i afton i sin nya roll som programledare på TV8 undersöka den manliga humordominansen. De allra flesta humorprogram på TV görs av män, både bakom och framför kameran. Detta leder mig osökt in på SVT:s aktuella humorserie Mia och Klara, som fått den halvtaskiga sändningstiden 21.30 på onsdagskvällar. Mia och Klara regisseras visserligen av en man, men i övrigt görs programmet av och med dem. Och de gör bland annat en pojkvänsparodi som inte är något annat än suverän. Efter att i decennier ha matats med män som klär ut sig till kvinnor, vilket ofta liksom är eller ska vara roligt i sig, utan någon ytterligare poäng, så njuter jag verkligen av Mia och Klaraporträttet av Rolle, en ung man som till utseendet är väldigt lik Christopher Walken och som helt saknar sociala och känslomässiga förmågor. Ett nidporträtt av en man, gjort av kvinnor och för både kvinnor och män. Yeah.

Sydsvenskan gjorde mig ordentligt besviken med ett stycke ohederlig eländesjournalistik häromdagen. Det har varit skottlossning på Möllan, och pressen skyndar till för att måla upp den vanliga hotbilden. Nu har det varit otäckt mycket skottlossande i Malmö överhuvudtaget de sista ca 2 åren, tycker jag, men när det sker exempelvis på gågatan, på Lilla Torg eller något annat högstatusområde där de kotlettkammade samlas så gör man förstås inte själva omgivningen till ett problem. Sydis reporter har, i alla fall, varit ute på torget och frågat fem personer om de upplever otrygghet på Möllan. En var helt trygg, en annan tyckte det blivit mer otryggt på sistone, en tredje tyckte tvärtom att det blivit mer tryggt på sistone, en fjärde menade att det finns mycket droghandel på Möllan vilket gör området otryggt, en femte sade såhär:
"Jag trivs ganska bra på Möllevången. Jag kan handla här ifred. Jag går över torget varje dag på väg hem från jobbet, och då är det ingen som stör mig. Men jag går inte ut ensam på kvällen, då går jag ut tillsammans med min man." Rubriken? "Jag går inte ut ensam på kvällen", såklart. Well, jag gillar inte heller att gå ut själv sent och jag bor inte på Möllan om än i närheten. Väldigt många kvinnor ogillar att vara ute själva sent. Oavsett vilket område de bor i.

3 kommentarer:

Charlotta Krispinsson sa...

Jag tyckte om din text, och jag håller med.

Jag läste också Barbro Hedvalls text om Nationalmuseum. (Det blir ju ofta så, att man sitter och läser ledarsidorna även fast det egentligen är slöseri med dyrbar lästid.) Men. I vilket fall så kändes det symptomatiskt att denna Hedvall skrev om just Nationalmuseum, jag skulle blivit väldigt överraskad om det istället varit t.ex. moderna. Hela hon ger ett väldigt konservativt intryck. Att hon skulle uppskatta en konst som inte bara var fint målade tygsjok och barockt, sådant som "man kan se vad det föreställer", skulle överraska mig mycket.

Samma Hedvall skriver också tv-krönikor nu för tiden, vilket i sig bara bidrar till intrycket av att DN blivit ordentligt sämre sedan expressens f.d. chefredaktör tog över på tidningen. Vad denne Hedvall har att tillföra på tv-området som är värt att läsa har jag ej ännu upptäckt. Men det kanske är för att jag jämför med en bra tv-skribent, som exempelvis Croneman.

Slutligen, ett sista intryck av denna Hedvall. Jag såg henne kommentera valresultatet på tv för ett år sedan. Jag minns mycket väl att hon tyckte det vara obegripligt hur miljöpartiet fått så många röster i Stockholm - hon själv kände ingen som skulle kunna tänka sig rösta på miljöpartiet. Det säger naturligtvis mycket mer om hennes stockkonservativa bekantskapskrets, men jag slogs av oförmågan att kunna tänka sig att några andra människor med andra tankesätt skulle gå att finna i staden.

Fortsätt skriv!

Charlotte W sa...

Tack, det ska jag göra & hoppas du gör det samma!
Ärligt talat läser jag bara ledarskribenterna när jag ser att de har ett budskap jag kan skriva under på -- för mitt eget blodtrycks skull. :-)
Croneman skrev fint om Kunskapskanalen häromdagen (eller heter den Kulturkanalen? Den där med k:et...) tyckte jag. Bara sådär apropå Croneman.

Heiti Ernits sa...

Tycker också Mia och Klara är helt underbara! =)
Veckans höjdpunkt...