onsdag, juli 21, 2010

Undrens tid...

Ännu en Expressenartikel att förundras över, lite glatt. Folkpartisten Camilla Lindberg och vänsterpartisten Marianne Berg i en gemensam debattartikel mot sexköpslagen! Och den är mycket bra, den enda mening jag hakar upp mig lite på är "Vi bör inte okritiskt tro myter om 'den lyckliga horan'". Finns sådana myter verkligen (kvar) eller handlar det mer om en myt om en myt? Om den här alltid åberopade myten om "den lyckliga horan" verkligen finns idag så undrar jag vem som egentligen förfäktar den. För jag tycker aldrig jag hör någon ge uttryck för den. Finns den måste den kanske i så fall uttryckas bortanför den offentliga debatten? Jag skulle i alla fall önska att alla dessa som åberopar bilden skulle vilja ge några konkreta provexempel på den.

Anyways. Att en sådan här text kommer från Liberati-Camilla är ju inget att förvånas över; mer förvånande (för mig) är att den också kommer från Marianne Berg. Go Marianne! Hoppas du inte får problem med dina partikamrater nu.

2 kommentarer:

Christoffer sa...

Ja, väldigt bra artikel och Marianne och andra kan kanske bidra till att sudda ut den "nyliberala" stämpel som sexköplagskritik oförtjänt har fått så att även de på vänsterkanten börjar våga höja rösterna.

Jag tycker precis som du, att "myten om den lyckliga horan" är en halmgubbe. Ett retoriskt knep som dras fram av lagens försvarare. Som Louise P skriver så handlar det nästan mest om en myt om en myt :) En sexarbetare behöver ju liksom inte vara lyckligare eller olyckligare än nån annan, även om det såklart finns de som har det väldigt svårt.

Charlotte W sa...

Just det Christoffer, Louise har ju skrivit bra om lyckliga-horan-halmgubben. Debunkat myten, liksom.