söndag, december 21, 2008

Vad som ändå kan behöva sägas

Socialantropologen Aje Carlbom är en inom högerpopulistiska och extremnationalistiska kretsar högst uppskattad forskare. Man kan exempelvis se hur tacksamt hans ord tas emot på nätsidan Blågula frågor. Vid sidan av Lars Åberg har han länge spelat rollen av "anti-pk-sanningssägare" på olika tidningars debatt- och kultursidor. Och säkert gör de ett i vissa avseenden nyttigt jobb, när de pekar på religiös extremism och den konflikt som ibland kan uppstå mellan välvilliga vänsteridealisters önsketänkande och verklighetens schatteringar. Samtidigt borde de kanske ta ett större ansvar för hur de plockas upp och används av den rena främlingsfientlighetens krafter? Jag kan tycka det när jag läser Carlboms inlägg på Newsmill angående kravallerna på Rosengård. Artikeln handlar till övervägande del om inriktningen på den källarmoské som står i konfliktens centrum, och jag har inget att invända mot att Carlbom (liksom Ouis i Sydsvenskan) upplyser om kampen mellan olika fraktioneringar inom islam i Malmö - tvärtom. Eftersom Carlbom tydligt beskriver att källarmoskén står för en annan tolkning än majoritetsislam kan han knappast lastas för de absurt islamofobiska kommentarer som står att finna under artikeln. En och annan vill frångå grundläggande demokratiska principer och helt sonika förbjuda islam ("Jag har emellertid aldrig förordat förbud av islam, bara utrotning", skriver en storsint kommentator apropå detta). Men i artikelns inledning, där Carlbom markerar mot det han väl uppfattar som pk-etablissemanget, uttrycker han sig på ungefär samma sätt som en del av de aggressiva populistiska och främlingsfientliga reaktioner man kunde ta del av på SVT:s hemsida efter Uppdrag gransknings "kackerlacksreportage" (det var dock en minoritet som reagerade på detta sätt, märk väl):

Många är alltför snabba att göra som Anders Lago i Södertälje och rama in händelseförloppet i det så kallade "utanförskapet".
Inbyggt i detta ligger olika idéer om att invandrare i Rosengård inte släpps in i samhället, att samhället inte gör tillräckligt mycket för invånarna, att trångboddhet och kackerlackor helt och hållet är fastighetsägarnas ansvar och så vidare. Det är ett märkligt synsätt. Fastighetsägarna kan ju knappast beskyllas för att ha dragit in ohyra eller fuktskadat sina egna fastigheter.

Är det något som är märkligt så är det uppfattningen att ohyra och fuktskador inte skulle vara fastighetsägarens ansvar att bekämpa. Carlbom vulgärtolkar totalt kritiken mot de förhållanden som Uppdrag granskning visat upp - det är väl knappast någon som har anklagat fastighetsägaren för att med berått mod "dragit in" ohyra i lägenheterna? Vad det handlar om är ett fullständigt undermåligt underhåll, i synnerhet med tanke på hyreskostnaderna (den barnfamilj med mögel, kackerlackor, fuktskador och lossnande kakelplattor som Uppdrag granskning besökte betalar mer i hyra än vad jag och min man gör för vår utmärkta trea centralt i Malmö (och snälla, tolka inte detta som en plädering för marknadshyra)). Vad gäller trångboddheten så har den naturligtvis att göra med omständigheten att det är svårt för Rosengårdsfamiljer att erhålla större lägenheter i takt med att de växer. Carlbom får det att låta som att diskriminering på bostads- och arbetsmarknaden helt enkelt inte existerar. Men det gör det och låter sig inte bortbesvärjas enbart genom att man hojtar om individens ansvar.
Den situation som lett fram till kravallerna har flera dimensioner. Den sociala dimensionen är en, den religiösa en annan - men nog måste de väl gå in i varandra, nog är det sorgligt att majoritetssamhället inte upplevs som att det har mer lockande alternativ att erbjuda än att sitta och häcka i en rigid salafitisk källare? Det individuella ansvaret för det egna agerandet är ytterligare en dimension och det faller kanske särskilt tungt på dem som farit till Rosengård för att "erbjuda sitt ideologiska stöd" (tycker de verkligen att alla lokaler är värda att slåss för, gäller det också t ex MC-gängens lokaler (vilka ju också motarbetas av "etablissemanget")?). Eller - och ännu mer i detta fall, eftersom man då inte ens har något "gott uppsåt", hur stort självbedrägeri som än må vara involverat häri när det gäller AFA-aktivisterna - bara för att bråka, vilket är fallet vad gäller de fotbollshuliganer som deltagit i upploppen.
Ansvar för det egna agerandet har emellertid också vi andra, som påverkar verkligheten genom vårt sätt att reagera på den. De som reagerar genom att förstärka ett vi-och-dom-tänkande borde stanna upp och tänka efter. Med viss besvikelse noterar jag att Karamell-Mary hör till den skaran, en kvinna som ofta är klok men som trots allt är medlem i Moderata Samlingspartiet - ett parti som ju anser att invandrare inte begriper att de inte ska bryta mot lagen i det land de befinner sig såvida de inte fått skriva på ett kontrakt om den saken, och som prompt vill ta fram vattenkanonerna för att sätta kravallande ungdomar på plats. Mary skriver: "Det är kanske inte helt fel att från början få veta att vi inte gillar tumult av det här slaget. Vem kan säga emot den saken? Eller är det meningen att man ska få ge utlopp för sin ilska hur som helst bara för att man inte blivit 'integrerad' på ett vettigt sätt?" Här kan vi snacka om en märklig reaktion, särskilt med tanke på att den artikel hon länkar till talar om att inga rosengårdsungdomar befann sig bland den skara som haffats av polisen under natten till den nittonde. En syn på invandrare som säger att de ofelbart är bråkiga typer försåvitt att de inte upplysts om att "vi svenskar" inte gillar bråk är fullständigt förkastlig. Mary verkar heller inte ha förstått att rosengårdsborna redan ÄR en del av det svenska samhället, hur mycket vi än talar om "utanförskap". De allra flesta av källarmoskéns pojkbesökare (är flickor välkomna?) är garanterat födda här. Men de kanske skulle behövt särskilda lektioner i första klass om hur man ska bete sig i det svenska samhället, eller hur har du tänkt egentligen Mary?
Detta sagt så visst, jag tycker nog att man på en punkt kan säga att vi accepterar för mycket av vissa. Och då är det, återigen, de rena huliganerna jag tänker på. Jag minns en last full av fotbollssupportrar från Helsingborg, mest svennar att döma av inslaget på Sydnytt, som, för inte så länge sedan, bråkade sönder inredning och satte skräck i medpassagerare och personal på tåget till Malmö. En av dem körde in en smällare i munnen på en kvinnlig konduktör. Inte kan det väl vara ett svenskkontrakt som hade behövts i detta fall, eller hur Mary? Du skriver ju förresten själv om fotbollshuliganer som "ställer till elände varenda gång det är derby". Att unga aggressiva män alltför ofta tillåts terrorisera sin omgivning, ja det är ett reellt problem. Särskilt när de inte ens kan skylla på att de blivit våldsamt avhysta från sin lokal av polisen.
Apropå den där källarlokalen, vad ska hända med den nu? Kan det komma något positivt ut av detta? Nej, det verkar inte så - i Sydsvenskan talas det om att fastighetsägarna och Hyresgästföreningen ämnar inrätta en "boskola" på platsen - en oskön förening av krafter som säger att boproblemen på Herrgården är hyresgästernas fel; att invandrare inte ens klarar av att bo utan att gå i en särskild skola för detta. Och så cementeras gränserna ytterligare.
----------------
En skön blandning av folk som skrivit bra om olika aspekter på kravallerna: Adventskalendern, Vilse på Värnhem, Jah Hollis, Farmor Gun, Datorfilosofi

Uppdatering: Mary menar förstås att jag fullständigt missförstått henne. Ja det kanske jag har? Vi fick i alla fall igång en hyfsad diskussion på hennes blogg. Mary efterlyser konkreta tankar om hur man bör gå vidare, efter kravallerna alltså. Ja hur - det är kanske alltför lätt att föra den diskussionen över huvudet på dem som den direkt berör, men frågan måste förstås ändå ställas.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Karamell-Mary! Haha, det är ett smeknamn som tagit skruv :)

Anonym sa...

Vad jag förstår så är det ett reellt problem att en del invandrare inte vet hur man bor i lägenhet. Man får väl förmoda att inte alla kommer från miljonprojekt och lägenheter i somalia utan att en del faktiskt kommer från enklare förhållanden? Boskolan, som du kallar den, är väl inte fel även om du vill förlöjliga det hela och generalisera och få det att låta som att alla invandrare ska gå i skola. Det gällar naturligtvis bara de med ett sådan behov.

Jag vet, efter att ha jobbat på arlanda, att städarna där har problem med att vissa människor inte kan använda toaletten på rätt sätt utan _ställer_ sig på den och uträttar sina behov med den påföljden att allt inte hamnar där det ska, om du förstår vad jag menar. Dessa människor är vana vid andra förhållanden. Skulle det vara fel att visa dessa hur man använder en toalett?

Charlotte W sa...

Det är inte jag som döpt det till boskola - det står boskola i den artikel jag länkar till.
Jag tvivlar på att det du beskriver är ett stort problem. Tror du verkligen att man lyckas ta sig från Somalia till Sverige utan att ha sett en enda toalett på vägen, om det nu skulle vara så att man bott utan toalett i Somalia? Och att den typen av eventuella problem inte lätt skulle kunna avhjälpas utan att det inrättas en specifik skola för det? Det luktar vandringssägen lång väg om det du skriver, men visst, folk som kissar utanför finns det ju gott om. Män i synnerhet - vi är nog många som plågats av män som kissat utanför på tågtoaletter o dyl...de kanske skulle behöva gå i boskola?

Mary X Jensen sa...

Jag har försökt förkalra mig i en lång bloggpost. Jag ycker att det är så trist att dikotomisera. Allt har många sidor egentligen. Skitungar som skitungar. Jag menar faktiskt rent allmänt med "beteende", som uppenbarligen är ett brännande begrepp att man inte ska förstöra för andra, elda upp bilar och hus, kasta stenr opå poliser etc... Är det fel?

Att bli kllad Karamell-Mary och alt möjligt annat smickrar mig faktiskt. Jag försöker vara klok. Men är inte heller mer än en ganska vanlig människa.

Anonym sa...

Okej, för att tala klarspråk då, jag talade inte om urin. Jag talade om bajs. Och det händer ofta. Folk som inte använt västerländska toaletter förut förstår inte omedelbart hur de fungerar. Du behöver verkligen inte göra det här till en fråga om att killar kissar utanför. Varför skulle det vara en vandringssägen? Jag blev själv en aning ställd första gången jag såg ett av dessa hål i marken med tillhörande vattenhink första gången. Inget konstigt med det, varför skulle inte motsvarande förekomma?
Detta var dock bara ett exempel. Boskola är troligtvis en bra ide. Att få förklarat för sig vad det innebär att bo i ett svenskt samhälle med t.ex. sophämtning och sopsortering, hur fungerar tvättstugor etc.

Jag ber verkligen om ursäkt för att jag sa att ordet boskola kom från dig men det ändrar inte på det faktum att du kände dig tvungen att förlöjliga saken. Det är väl bara att inse att boskola inte är en dålig idé alls faktiskt och även många svenskar skulle behöva gå en kurs. För att ytterligare belysa vad jag menar: När jag flyttade hemifrån i min ungdom så insåg jag helt plötsligt att de tvättmaskiner som fanns där jag bodde skiljde sig en hel del från de jag hade tillgång tidigare. Jag fick fråga en granne hur man gjorde. Eller menar du att alla nyinflyttade även har haft tillgång till tvättstuga?
Jag vidhåller: Boskola -bra ide som inte förtjänar att förlöjligas. (och nej, det gäller fortfarande inte _alla_ utan bara de som behöver...)

Mary X Jensen sa...

Läste just i SvD att hemtjänsten inte vågar gå ut och hjälpa dem som behöver. Det är inte klokt medge det. Det finns verkligen flera dimensioner. Den ena är att göra något typ NU...

Charlotte W sa...

Mary: Karamell-Mary var inte avsett som något annat än ett vanligt bloggsmeknamn. Som när jag kallas Kamfer-Charlotte eller Kamferdropps-Charlotte (det händer ibland). Inget nedsättande alltså.
I övrigt har jag svarat på din blogg.

Charlotte W sa...

Anonym: det är möjligt att det är en bra idé för alla som flyttar hemifrån att gå i en boskola, men nu handlar detta inte om något som ska rikta sig mot alla, utan just mot Rosengårdsborna. Och om det du beskriver vill jag vidhålla att om det verkligen är ett problem att folk skiter utanför på toaletten lär det vara rätt lätt avhjälpt, och förmodligen något man får snabbt grepp om på flyktingförläggningen om inte förr....Jag tror inte det är ett av Herrgårdens problem, om man säger så...

Anonym sa...

God jul till er alla ..
speciellt dom som värnar om vårat land.

http://www.youtube.com/watch?v=rliMpMWfdZU

KROSSA NWO.

KROSSA KROMOKRATIN

Anonym sa...

Tja. Utan att veta EXAKT vad denna boskola skall undervisa i så blir det ju bara gissningar både från dig och mig.
Flyktingförläggningarna kan säkert göra ett bättre jobb också. Frågan är hur motiverade de är, vilka incitament finns det för förläggningarna att lära ut och vilka incitament finns det för flyktingarna att lära sig? Men jag håller med, finns nog en hel del att förbättra där.

Mary X Jensen sa...

Charlotte - jag tar det som ett bloggsmeknamn. Jag kallas allt möjligt på temat. Jag tycker att det är en allmänt kul sak med alla dessa smeknamn. Bättre än öknamn om man säger så. Haha...

Som sagt jag är inte främlingsfientlig - jag bara undrar vad vi ska göra åt problemen med alla bråkstakar, var de än kommer ifrån.

Så att vi är överens bara,

Charlotte W sa...

Mike: ?

Mary: jag menar inte att du som person är främlingsfientlig (det har jag inte heller skrivit). Utan att du använder en, som jag uppfattar det, vi-och-dom-retorik.

Anonym: vi kommer nog inte längre. Jag menade inte att antyda att flyktingförläggningarna skulle göra ett dåligt jobb med att lära flyktingar gå på toaletten....:-)

Anonym sa...

Bra inlägg. Det är ju framförallt fotbollshuliganer som härjar i rosengård för tillfället (eller AFA-sekten om man vill ge dom nån sorts politiskt namn).
Sedan skulle det vara intressant att veta vad charlotte tycker om Wahhabism. Själ tycker jag att den är medeltida. Många som kommer hit från mellanöstern som jag har träffat på tycker att Wahhabiisterna är totalt insnöade, men tyvärr ger ju dessa smala religiösa trosriktningar trygghet i sverige när samhället sviker människan.
Man ser samma problem med kristna grupper såsom livets ord.
Sedan räcker det ju med några bra talare så kan vad som helst hända.
Bara för att samhället har sparat på fel utgifter.

Charlotte W sa...

Tack, Daniel!
Som kvinna och feminist kan jag inte annat än tycka att wahhabismen verkar helt förödande. Och det är som du skriver, att karismatiska personer med den typen av övertygelse kan ställa till stor skada...och att det blir desto viktigare att det finns attraktiva alternativ...