Sydsvenskans filmkritiker Jan Aghed har läst franska filmtidskriften Positif. Den innehåller en återgivning av den entusiastiska recension som Michelangelo Antonioni skrev av den tyska antisemitiska propagandafilmen Jud Süss år 1940. Tidskriften tar även upp den sedermera neorealistiska ikoniserade regissören Roberto Rosselinis medlöperi med den italienska fascismen.
Aghed beskriver upptäckten av Antonionis underskrift under hyllningsskriften till Jud Süss som "chockerande". Men saken har ju varit känd länge. Jag har skrivit om den här och här. Visste Aghed verkligen inte om detta sedan tidigare? Hur det än må vara med den saken är det på tiden att en inflytelserik filmtidskrift och en svensk kultursida tar sig an historien, om än som i Sydsvenskans fall tämligen kortfattat.
Ps. För övrigt var Antonioni en av manusförfattarna bakom Una pilota ritorna, en av de tre propagandafilmer i fascismens tjänst som Rosselini spelade in och som Aghed tar upp.
Intressant och obehagligt. Hade jag faktiskt ingen aning om. Il Conformista och L'Eclisse är ju favoritfilmer! Och de känns snarast antifascistiska.
SvaraRaderaJag har själv L'Avventura som en av mina absoluta favoritfilmer. Frågan är om man ska se de senare filmerna i ljuset av detta. Ja, på nåt sätt blir förstås Antonionis bakgrund intressant. Men inte nödvändigtvis på så sätt att hans övriga verk måste vara fascistiskt anstruket.
SvaraRaderaFast Conformista är väl Bertolucci förresten? (Den kanske handlar om Antonioni? ;)
Ja du har rätt, det var ju Bertolucci som gjorde Conformista! ...Puh!
SvaraRaderaJa, hehe, det kanske handlar om Antonioni...
(Antonionis sista kom förresten precis ut på dvd, har köpt den men inte hunnit se än.)